Kwaliteit van data

Voor fondsenwervers is de kwaliteit van data enorm belangrijk. Gegevens van donateurs bieden inzicht. Ze geven informatie die je nodig hebt om betere resultaten te boeken. Het is dus zaak om zorgvuldig met data om te gaan. Goed opslaan en regelmatig updaten zijn part of the deal.

Data analyse

Donateurs hebben verwachtingen, weet je welke dat zijn?
Situaties vragen om beslissingen, heb je voldoende inzicht?
Communicatie vereist kennis van de doelgroep, weet je wat je moet weten ?
Met de juiste data lopen alle processen beter, hoe verbeter je de kwaliteit van jouw data?

Stappenplan voor data verbetering

Klik op de pijltjes om verder te lezen

1. Onderzoek wat je nodig hebt

Welke gegevens heeft jouw organisatie nodig om het doel te bereiken? Dit kunnen complete adresgegevens zijn, inclusief telefoonnummer en e-mailadressen. Maar misschien wil je ook vastleggen op welke momenten en op welke manier donateurs zijn benaderd. En natuurlijk wil je weten op welke communicatie iemand heeft gereageerd en wat zijn reactie was. In welke thema’s zijn mensen geïnteresseerd? Naar welke gegevens ben jij op zoek om nieuwe kansen te creëren?

2. Definieer richtlijnen hoe je data vastlegt

Als je weet welke data je nodig hebt, is het de kunst om ze zo te bewaren en toegankelijk te maken in jouw database dat de hele organisatie er profijt van heeft. Gegevens werken het best als ze door iedereen op dezelfde manier worden ingevoerd en vastgelegd. Zo kun je goede klantprofielen maken, waarmee jouw marketing- en communicatieactiviteiten aan kwaliteit winnen.

3. Bepaal het systeem

Als je weet welke gegevens jouw organisatie nodig heeft en hoe je deze wilt vastleggen, moet duidelijk worden of jouw huidige systemen de gegevens kunnen opslaan en verwerken. Soms volstaat een simpele CRM-oplossing met een CRM-systeem, soms is een andere oplossing noodzakelijk.

4. Verbeter je data

Hoe kun je nu de kwaliteit van jouw data daadwerkelijk verbeteren? Validatiesystemen verrijken je gegevens met behulp van diverse bronbestanden. Maar is dat voldoende? Of heb je ook de mogelijkheid om de interesses van jouw klanten via website-statistieken of rapportages uit e-mailmarketing te verrijken?

5. Beoordeel wie je kan helpen

Bepaal ten slotte welke partijen je eventueel wilt inschakelen om de datakwaliteit van jouw organisatie te verbeteren. Organisaties als Mindwize kunnen je helpen om donateursgegevens te verrijken, communicatiemomenten vast te leggen en selecties te maken voor een telemarketing, direct mailing of online marketing campagne. Daarmee verhoog je de relevantie van jouw communicatie en het rendement op je inspanningen.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Kunnen wij je helpen met het verbeteren van je data?
Neem contact op met Liesbeth via liesbeth@mindwize.be of bel 016 583 082.