fbpx

2018 ligt achter ons: check de Social Media Monitor van het laatste kwartaal!

In het vierde kwartaal van 2018 analyseerden we de sociale media activiteit van 131 organisaties. Dat zijn er 37 meer dan in de andere kwartalen. Ook onderzochten we hoe Belgische ngo’s omgaan met tweetaligheid op sociale media.

Het laatste kwartaal van 2018 is voorbijgevlogen. We merkten bijzondere nieuwkomers op in de top 10 ngo’s met de meeste social media maandwaarde: onder andere Handicap International (ook nieuw binnen de top 3!) en Végétik. Hun volgersaantal steeg de voorbije maanden aanzienlijk, en zodoende ook hun bereik en mediawaarde.

Bekijk hier de resultaten van het vierde kwartaal

 

Tweetalige organisaties op social media

Bijna de helft van de ngo’s in de Social Media Monitor is tweetalig. Hoe communiceren tweetalige Belgische ngo’s over hun activiteiten en missies op sociale media?

Eén antwoord: absoluut niet eenduidig.

Het merendeel, zo’n 10%, kiest ervoor om zowel op Facebook, Twitter als Instagram één pagina te gebruiken, waar de organisaties hun berichten apart in het Nederlands en Frans posten, zoals onder andere Gaia.

Een 8% doet net het omgekeerde: twee verschillende pagina’s op de drie social media kanalen. Dit doet bijvoorbeeld Amnesty International (Vlaanderen en francophone).

Een andere tactiek is om op alle sociale media één pagina voor je organisatie te behouden, maar omdat op Instagram tekst er minder toe doet dan beeld, schrijft ongeveer 5% op dit medium haar captions in het Engels. Deze strategie hanteren de grootste ngo’s, zoals Unicef, Greenpeace, Oxfam-Solidariteit, Handicap International, etc.

De rest van de ngo’s valt uiteen in een waaier van strategieën:

  • Er zijn er die in één bericht 2 talen gebruiken (Pairi Daiza Foundation);
  • maar ook organisaties die 2 aparte Facebook pagina’s hebben en op Twitter of Instagram tweetalig of in het Engels communiceren (Pink Ribbon);
  • of, zoals WWF-België, ngo’s die in 2 talen op hun Facebook en Instagram pagina posten, maar wel 2 Twitter pagina’s (FR en NL) beheren.

 

 

Is er een juiste manier om het probleem van tweetaligheid op social media te tackelen?

Eigenlijk niet echt. Maar als je als organisatie en brand sterk wil staan in heel België én het meeste impact wil hebben op social media, is het een goed idee zijn om je doelgroep in de eigen landstaal te bedienen. Daarbij is het gebruik van Engels op Instagram een mooie escape uit de wirwar van tweetaligheid: iedereen begrijpt het, je gebruikt minder tekst, én het is common sense op Instagram.

In alle top 3’s van de Social Media Monitor staan organisaties die één pagina gebruiken voor beide landstalen. Dat komt door onze manier van het berekenen van bereik (volgers x bereik x aantal berichten). Je vergroot het bereik en je hoeft slechts één pagina voor Facebook, Twitter of Instagram te onderhouden.

Wil je ten allen tijde alleen relevante boodschappen bij je doelgroep krijgen én heb je voldoende resources om twee pagina’s te onderhouden (niet geheel onbelangrijk!), dan heeft die aanpak de voorkeur.

Uiteindelijk blijft het belangrijkste om te onthouden: begrijpt je doelgroep wat je schrijft? Brussels Philharmonic heeft bijvoorbeeld volgers van over heel de wereld; zij gebruiken dus logischerwijze Engels als voertaal.

Fondsenwerven via Facebook? Dat kan!

Wil jij je digitale kanalen meer inzetten om structureel fondsen te werven, maar weet je niet hoe? Met Lead Fundraising 365 biedt Mindwize een totaalpakket. We zorgen voor:

  • Een doorlopend programma voor het werven van leads;
  • Nurturing met relevante content;
  • Conversie tot maandelijkse donateur.

Meer weten over Lead Fundraising 365, de Social Media Monitor of hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Neem dan contact op met Liesbeth via liesbeth@mindwize.be.

 

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close