fbpx

De Social Media Monitor kreeg een update! Ontdek hier wie de uitschieter is

In de Social Media Monitor van kwartaal 3 voegden we nieuwe Instagram -en Twitteraccounts toe, analyseerden we meer organisaties en maakten voor het eerst een onderscheid tussen Franstalige, Nederlandstalige en tweetalige ngo’s.

 

Bekijk hier de resultaten van het derde kwartaal

 

Die nieuwe update zorgt ervoor dat dierenrechtenorganisatie GAIA een enorme voorsprong neemt, met meer dan dubbel zoveel communicatieve maandwaarde dan Greenpeace en Child Focus, respectievelijk nummer 2 en 3 in de ranking.

Van waar dit grote verschil in social media maandwaarde?

Dit kwartaal werd ook het Instagramaccount van GAIA mee geanalyseerd. Daar post de organisatie haar berichten telkens twee keer: in het Nederlands en in het Frans. Hetzelfde geldt voor Facebook. Omdat ze over het algemeen ook meer dan andere organisaties posten, is GAIA meer dan dubbel zo actief dan anderen.

Dus: hoe actiever, hoe meer communicatiewaarde onze monitor aan een ngo toekent.

Maar wat dan met de likes, de shares en de comments op social media berichten?

Het klopt dat meer posten niet rechtstreeks meer impact (= likes, shares en comments) uitlokt. Het klopt ook dat de impact van een bericht wél een rechtstreeks effect heeft op het bereik ervan.

Greenpeace doet het bijvoorbeeld heel goed op Instagram, ook al zijn ze minder actief. Daarom hebben ze hoogstwaarschijnlijk een groter bereik dan GAIA. Ze hebben dan ook meer dan 10 keer zoveel volgers op het medium.

Social media waarde op basis van theoretisch bereik

Helaas is het onmogelijk om van elke organisatie elk bericht te monitoren op likes, shares en comments. Wél kunnen we het theoretisch bereik per organisatie berekenen volgens het aantal volgers en berichten per kwartaal, en hier een communicatiewaarde aan linken.

GAIA heeft dit goed begrepen en is erg actief. Het dubbel posten in Nederlands en Frans zorgt er bovendien voor dat de organisatie optimaal kan connecteren met haar doelgroep aan beide kanten van de taalgrens.

En over talen gesproken…

Nederlands, français or English op social media?

Post je een bericht in twee talen? Of post je twee afzonderlijke berichten? Of maak je twee verschillende pagina’s aan? Of schrijf je gewoon in het Engels?

Er zijn best veel opties om de Belgische taalbarrière op social media te omzeilen, maar wat is nu juist de efficiëntste? En hoe doen andere organisaties het? Volgend kwartaal hebben we de (taal)resultaten van 3 volledige maanden en delen we onze bevindingen met jou!

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.

Wil je meer weten over onze monitor of ben je benieuwd hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Maak dan een afspraak met Liesbeth.

Fondsenwerving via Facebook

Wist je dat je sinds vorig jaar je sociaal netwerk op Facebook kan inzetten om voor jou fondsen te werven?

Kom hier meer te weten over de voordelen van Facebook Fundraisers en hoe je eraan begint.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close