Meer weten? Neem contact op.
Neem dan contact op via info@mindwize.be en laat zo snel mogelijk je digitale netwerk geld voor je inzamelen!
Wist je dat jouw donors ook een donor journey mee maken? En weet je hoe je als fondsenwerving hier het best op kan inspelen?
Hier zijn 7 tips om een vlotte donor journey te creëren. Deze tips komen uit 1 van onze online onderzoeken rond geïntegreerde fondsenwerving van Belgische non-profitorganisaties.
De donor journey bestaat uit 5 belangrijke fases. Binnenin de volgende fases moet je als fondsenwerver de aandacht besteden hoe jij jouw donor het beste kan bereiken.
De eerste fase omschrijft hoe gemakkelijk de donor een online donatie kan doen. Dit is van essentieel belang, want jouw potentiële donor moet makkelijk op jouw gebruiksvriendelijke website terecht komen.
Dan hebben we de volgende fase. Het uitvoeren van een online donatie is een cruciaal moment voor jouw donor. Bij deze fase zal jouw formulier van je non-profit organisatie gebruiksvriendelijk moeten zijn. Zorg daarom dat je een duidelijke actieknop hebt, die toegang geeft tot een gebruiksvriendelijk donatieformulier. Als dit niet zo is, haakt jouw potentiële donor af en ben je een gift verloren. Test daarom of jouw donatieformulier geschikt is voor zowel desktop als smartphone.
Wanneer de donor zijn gift heeft uitgevoerd, wilt hij graag een “bedankje” krijgen ter bevestiging. Daarom zal je ervoor moeten zorgen dat de landing page na een gift, een pagina is rond een “dank u” van de gift. Deze pagina geeft weer dat de donor een goede daad heeft verricht. Link deze goede daad naar jouw social media, waardoor de donor een goed gevoel krijgt. Vergeet ook geen bevestigingsmail te sturen naar jouw donor. Een officiële bevestiging geeft vertrouwen en zo zal de donor niet twijfelen om zijn bijdrage.
Na deze 3 fases zal je contact moeten houden met je donor. Communiceer met je donor over welke impact zijn gift had. Zo kan je jouw donor nog steeds betrokken houden na de donatie.
Het is niet verkeerd om een nieuw giftverzoek per post, mail of telefonisch aan te vragen. Zo houd je de donor actief binnenin jouw organisatie. Wacht daarom niet te lang met het tweede giftverzoek. Donateurs die sneller een tweede gift doen, zijn trouwer.
Om de donor journey op de juiste manier af te sluiten, zal je aan jouw donor duidelijk maken dat hij of zij, heel belangrijk is voor jouw organisatie. Daarom kan je voorstellen om een structurele donatie te doneren. De telefoon is hiervoor het meest aangewezen medium.
Vergelijk onze bevindingen met je eigen fondsenwerving. Hoe scoor je zelf? Warm, lauw of koud? Download de brochure en verbeter jouw donor journey!
Neem dan contact op via info@mindwize.be en laat zo snel mogelijk je digitale netwerk geld voor je inzamelen!