Meer weten? Neem contact op.
Neem contact op via info@mindwize.be.
Voor veel donateurs is een van de belangrijkste redenen om te geven dat ze er zelf een goed gevoel van krijgen. De bedankbrief is daarom een cruciaal onderdeel van jouw fondsenwervende strategie.
Hieronder 8 tips voor het versturen van je bedankbrief.
Heb je een donatie ontvangen? Hoe eerder je bedankt, hoe beter. Stuur je bedankbrief bij voorkeur binnen 48 uur. Donateurs willen vaak niet alleen het gevoel krijgen dat hun gift wordt gewaardeerd, ze willen ook zeker weten dat hun donatie is aangekomen.
Schrijf de bedankbrief op een manier alsof je met een vriend communiceert. Je hoeft geen perfecte zinnen te schrijven of lang na te denken over de inhoud. Schrijf wat in je opkomt. Het laatste wat je wilt, is dat je brief overkomt alsof hij in grote aantallen uit de printer is gekomen.
”Beste donateur” is een verkeerde aanhef bij een bedankmailing. Gebruik de naam van degene die heeft gegeven en herhaal het bedrag dat hij heeft gegeven. Daarmee krijgt de donateur het gevoel dat de brief voor hem is bedoeld en niet voor een willekeurige donateur.
Zorg ervoor dat je bedankbrief over hetzelfde onderwerp gaat als waar de donateur voor heeft gegeven. En bevestig hoeveel de gift voor dat specifieke doel betekent. Dus als je hebt gevraagd om geld voor een malarianet, laat dan in je bedankbrief zien wat de aanschaf van de netten betekent.
Dit klinkt vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat jouw donateur weet dat zijn gift een essentiële rol speelt om jouw werk te doen. En dat jouw werk alleen kan bestaan dankzij gulle gevers zoals jouw donateurs.
Vertel je donateur wat je met zijn geld doet. Maak duidelijk dat het wordt gebruikt voor het doel waarvoor hij heeft gegeven. Een foto meesturen om te laten zien waarvoor de donatie wordt gebruikt kan ervoor zorgen dat je donateur nog eens geeft.
Zorg dat je bedankbrief is ondertekend (met een echte handtekening) door iemand uit je organisatie die je donateurs kennen. Gebruik een postzegel op je envelop. Een handgeschreven briefje toevoegen zal het effect van je bedankbrief verder versterken.
De bedankbrief is een uitstekend middel om de donateur aan je te binden. Nodig hem uit om jouw organisatie te volgen via social media of vraag hem zich in te schrijven voor je digitale nieuwsbrief (als hij dat al niet heeft gedaan). Nodig hem uit om je te bellen of te bezoeken.
Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoogmarketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.
Neem contact op via info@mindwize.be.
Notificaties