Online stemcampagne voor Belgisch erfgoed

Een bijzondere campagne in België: het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA) nodigde iedereen uit om te stemmen op zijn of haar favoriete erfgoed. Mindwize heeft het activerende deel uitgewerkt voor deze campagne.

Samenwerking Mindwize en Charistar

Voor deze campagne werkten wij voor het eerst succesvol samen met onze partner Charistar. Zij adviseren non-profitorganisaties op strategisch niveau gebaseerd op wetenschappelijke analyse en onderzoek én ze begeleiden bij de uitvoering van complexe processen.

Samen met KIK-IRPA ontwierpen zij de kaders voor de Erfgoed Challenge Patrimoine: een 10 jaar durende campagne om restauratie van het Belgisch erfgoed onder de aandacht te brengen bij het publiek, lokale betrokkenheid te creëren en supporters te vinden die hun betrokkenheid bij het erfgoed van hun voorkeur willen laten zien in de vorm van tijd als vrijwilliger en/of een financiële bijdrage als donateur. Charistar heeft de partnership en major donor helpen ontwikkelen, wat onder andere de eerste Founding Partner opleverde met de Nationale Loterij.

Mindwize werd als expert ingezet voor het bereiken en activeren van het brede publiek. Wij adviseerden om met de externe campagne vooral in te zetten op een sterke PR-aanpak (in samenwerking met een expert op dat gebied), gecombineerd met een activerende digitale campagne en gepersonaliseerde donor journeys.

Mindwize verzorgde de tweetalige realisatie van de volledige digitale campagne.

Doel

  • 5.000 online stemmers
  • en 160-200 nieuwe maandelijkse donateurs

Ingezette middelen in de twee landstalen

  • E-mail-nieuwsbrief en andere kanalen van de Nationale Loterij
  • Facebook ads
  • Activerende donor journey met opvolg-e-mails en kwalitatieve telefonische opvolging

Resultaten

Ruim 11.000 mensen stemden op hun favoriete erfgoed. 60% schreef zich in op de digitale nieuwsbrief en ruim een derde konden we telefonisch benaderen met een giftverzoek om maandelijkse donateur te worden.

Over de Erfgoed Challenge

De Erfgoed Challenge is een grootschalig initiatief om kunstschatten en monumenten uit het Belgische verleden onder de aandacht te brengen en een betere zorg te bieden, zodat ze beschermd blijven voor de volgende generaties. Onder de koepel ‘Erfgoed, beter, best’ nodigt KIK-IRPA iedereen uit om tot 21 november te stemmen op zijn of haar favoriete erfgoed. Deelnemers maken zo kans op een Eeuwig Geldend Toegangsticket dat doorgegeven kan worden van generatie op generatie.

Het Eeuwig Geldend Toegangsticket geeft 100 jaar lang gratis toegang tot het winnende erfgoedobject. Een symbolische prijs dus, die het eeuwige karakter van erfgoed extra in de verf zet.

Meer informatie over de Erfgoed Challenge vind je hier.

200ste verjaardag van België

In 2030 vieren we de 200ste verjaardag van België. Wie bouwt er een beter feestje dan de Belgen, met hun bourgondische levensvreugde, frietjes, bier, chocolade en hun rijke cultureel erfgoed? Zonder het Belgisch erfgoed, geen feest. Helaas blijven de uitdagingen rond erfgoedzorg enorm groot. Erfgoedbeheerders doen hun uiterste best, maar ze kunnen de steun van alle Belgen goed gebruiken.

Daarom lanceert KIK-IRPA de Erfgoed Challenge. Tien jaar lang selecteren zij jaarlijks (minstens) één erfgoedschat die hoogdringend hun hulp nodig heeft en gaan zij aan de slag.

Het doel? Tegen 2030 de toekomst van minstens tien erfgoedschatten verzekeren. Zo vieren we de 200ste verjaardag van België en de 50ste verjaardag van de deelstaten in stijl.

Over het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium Online stemcampagne voor Belgisch erfgoed

KIK-IRPA legt zich toe op de studie en het behoud van het culturele erfgoed van België. Openbare instellingen, maar evengoed eigenaren van privécollecties in binnen- en buitenland, kunnen een aanvraag doen bij KIK-IRPA voor de conservering, studie en documentatie van kunstwerken en andere erfgoedobjecten. Zij werken voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers.

Lees verder op de website van KIK-IRPA.

Zo zet jij leadgeneratie effectief in!

Leer van drie succesvolle praktijkvoorbeelden

Online Leadgeneratie whitepaper

Vandaag bekijk je een video op Facebook over dierenleed. Morgen zie je een advertentie van een goed doel voor dierenrechten om een petitie te tekenen, brochure te downloaden of een quiz te doen – iets waarmee de organisatie aan jouw contactgegevens kan komen. Hiermee ben jij een lead geworden. Het goede doel kan jou bereiken. Met een vraag, een aanbod of een dienst.

In deze whitepaper lichten wij wat praktijkvoorbeelden van online leadgeneratie voor je uit.

Download het online leadgeneratie whitepaper

Wil je meer weten over deze campagne of over de mogelijkheden van een leadgeneratietest?

Neem contact op met Elien Pièret via elien.pieret@mindwize.be of bel haar op: +32 (0)4 74 80 81 01.

Andere campagnes

Waar we ook trots op zijn

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand nieuws over fondsenwerving campagnes in je inbox.