Online campagne voor Belgisch erfgoed

Een bijzondere campagne in België: het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA) nodigde iedereen uit om te stemmen op zijn of haar favoriete erfgoed. Om het brede publiek te bereiken en te activeren, adviseerde Mindwize de campagne onder de aandacht te brengen met een online campagne en gepersonaliseerde donor journeys. We ontwikkelden de campagne in het Nederlands en Frans.

Over de Erfgoed Challenge

De Erfgoed Challenge is een grootschalig initiatief om kunstschatten en monumenten uit het Belgische verleden onder de aandacht te brengen en te beschermen voor de volgende generaties. Onder de koepel ‘Erfgoed, beter, best’ nodigt KIK-IRPA iedereen uit om tot 21 november te stemmen op zijn of haar favoriete erfgoed. Deelnemers maken zo kans op een Eeuwig Geldend Toegangsticket dat doorgegeven kan worden van generatie op generatie.

Het Eeuwig Geldend Toegangsticket geeft 100 jaar lang gratis toegang tot het winnende erfgoedobject. Een symbolische prijs dus, die het eeuwige karakter van erfgoed extra onder de aandacht brengt. 

Doel van de campagne

  • 5.000 online stemmers
  • 160 – 200 nieuwe maandelijkse schenkers

Ingezette middelen in de twee talen

  • e-mail-nieuwsbrief en andere kanalen van de Nationale Loterij
  • Facebook advertenties
  • activerende donor journey met opvolging via e-mail en telefoon

Samenwerking Mindwize België en Charistar

Voor deze campagne werkten we voor het eerst samen met onze partner Charistar, een strategisch adviesbureau voor non-profitorganisaties. Samen met KIK-IRPA ontwierpen ze de kaders voor de Erfgoed Challenge. Dit is een 10 jaar durende campagne om:

  • restauratie van het Belgisch erfgoed onder de aandacht te brengen bij het publiek
  • lokale betrokkenheid te creëren
  • supporters te vinden die hun betrokkenheid bij het erfgoed van hun voorkeur willen laten zien als vrijwilliger en/of met een financiële bijdrage

Charistar heeft de partnership- en major donorstrategie helpen ontwikkelen, wat onder andere de Nationale Loterij als eerste Founding Partner opleverde.

Resultaten van de campagne

  • ruim 11.000 mensen stemden op hun favoriete erfgoed
  • 60% schreef zich in op de digitale nieuwsbrief
  • ruim een derde konden we telefonisch benaderen met een giftverzoek om maandelijkse schenker te worden

Voorbeelden advertenties

200ste verjaardag van België

In 2030 viert België haar 200ste verjaardag. Wie bouwt er een beter feestje dan de Belgen, met hun bourgondische levensvreugde, frietjes, bier, chocolade en hun rijke cultureel erfgoed? Zonder het Belgisch erfgoed, geen feest. Helaas blijven de uitdagingen rond erfgoedzorg enorm groot. Erfgoedbeheerders doen hun best, maar ze hebben de steun van alle Belgen nodig.

Daarom lanceert KIK-IRPA de Erfgoed Challenge. Tien jaar lang selecteren ze daarvoor elk jaar (minstens) één erfgoedschat. Het doel? Tegen 2030 de toekomst van minstens tien erfgoedschatten verzekeren.

Over het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium Online stemcampagne voor Belgisch erfgoed

KIK-IRPA zet zich in voor het culturele erfgoed van België. Openbare instellingen en eigenaren van privécollecties in binnen- en buitenland kunnen een aanvraag doen bij KIK-IRPA voor de conservering, studie en documentatie van kunstwerken en andere erfgoedobjecten.

Zo zet jij leadgeneratie effectief in! Whitepaper online leadgeneratie

Leer van drie succesvolle praktijkvoorbeelden

Vandaag bekijk je een video op Facebook over dierenleed. Morgen zie je een advertentie van een goed doel voor dierenrechten om een petitie te tekenen, brochure te downloaden of een quiz te doen – iets waarmee de organisatie aan jouw contactgegevens kan komen. Hiermee ben jij een lead geworden. Het goede doel kan jou bereiken. Met een vraag, een aanbod of een dienst.

In deze whitepaper lichten wij wat praktijkvoorbeelden van online leadgeneratie voor je uit.

Download het online leadgeneratie whitepaper

Wil je meer weten over deze campagne of over de mogelijkheden van een leadgeneratietest?

Neem dan contact op via info@mindwize.be.

Andere campagnes

Waar we ook trots op zijn

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand nieuws over fondsenwerving campagnes in je inbox.