2-stapscampagne: zo laat je je goede doel groeien

Leads zijn als zaadjes. Het wordt pas echt een feest wanneer die zich ontpoppen tot trouwe donateurs. En dat is waar de 2-stapscampagne om de hoek komt kijken.

In dit blog lees je hoe je een 2-stapscampagne opzet, ideeën test en zorgt dat je campagne een succes wordt. Zodat kleine leads uitgroeien tot bloeiende donateurs. Een 2-stapscampagne gaat dus verder dan contactgegevens verzamelen: het gaat om het bouwen van een échte relatie.

Geschreven door Samira Huibregtse, online marketeer bij Mindwize

Van lead tot loyale donateur

Voordat ik je laat zien hoe je 2-stapscampagne eruit kan zien, moet je weten welke weg je potentiële donateurs afleggen. Dit wordt de donor journey genoemd.

  • See-fase — Potentiële supporters spotten je advertenties
  • Think-fase — Nu gaan ze nadenken: Hmm, misschien moet ik de website van deze organisatie eens bekijken. Daar bied je ze iets tastbaars aan, zoals een interessante brochure die ze willen downloaden of een petitie die ze met liefde ondertekenen.
  • Do-fase — Na het downloaden van de brochure of het ondertekenen van de petitie, komen de leads terecht in een sterke e-mailjourney. Dat moet ervoor zorgen dat ze ontdekken waarom hun bijdrage zo waardevol is, zodat ze uiteindelijk overgaan tot een donatie.
  • Care-fase — Je wilt natuurlijk dat het niet blijft bij die ene donatie. In deze fase investeer je daarom in de relatie voor de lange termijn. Zo komt de donateur vaker bij jou terug met, hopelijk, een steeds hogere donatie.

De donorjourney, van lead tot loyale donateur

Je 2-stapscampagne van begin tot eind

Nu je de reis van een potentiële donateur begrijpt, kunnen we kijken hoe je de 2-stapscampagne daarop afstemt.

  1. In het eerste deel van je 2-stapscampagne focus je op het genereren van leads (de See- en Think-fase).
  2. Het tweede deel is erop gericht om van je leads donateurs te maken (de Do- en Care-fase).

Begin niet zomaar aan je 2-stapscampagne, maar bereid je goed voor. Denk na over de technische zaken, check je Facebook-ad-account en zorg dat je callcenter paraat staat. Besteed daarnaast aandacht aan het creatieve concept: hoe geef je jouw campagne vorm, zodat die resulteert in de aandacht en betrokkenheid die je wilt?

Stap 1: Leads genereren

Hoe kom je tot een goed creatief concept voor je 2-stapscampagne?

Begin met een brainstormsessie. Zorg dat de groep waarmee je gaat brainstormen zo divers mogelijk is, want dan krijg je veel unieke ideeën. Petities, downloadbare content, een interactieve quiz – alles is mogelijk en niks is te gek.

Welke 3 ideeën ga je testen?

Na zo’n brainstormsessie heb je waarschijnlijk een berg aan ideeën. Kies nu de drie sterkste uit voor je testcampagne en werk ze uit.

Waarom drie en niet één? Simpel: je publiek kan je verrassen. Misschien is die petitie wel jóúw favoriet, maar ziet de doelgroep meer in de quiz. Daarom test je op Facebook en Instagram drie ideeën.

Kies het idee dat het beste werkt

De testfase duurt een paar weken. Blijf scherp op de resultaten. En denk eraan: het gaat niet alleen om de goedkoopste leads, maar ook om wat daadwerkelijk donateurs oplevert.

Het idee dat in de testfase het beste werkt, gebruik je uiteindelijk voor de roll-out.

In het eerste deel van je 2-stapscampagne begin je met een brainstormsessie en een testfase.

In het eerste deel van je 2-stapscampagne begin je met een brainstormsessie en een testfase.

Stap 2: Leads omzetten in donateurs

De balans tussen kosten en opbrengst in de roll-out-fase

Het doel in de roll-out-fase is om de kosten te drukken én de opbrengst te maximaliseren. Dat betekent: constant overleggen, analyseren en bijsturen. En: telemarketing.

  • Zie je dat de kosten per lead stijgen? Kijk dan wat er gebeurt als je een nieuwe doelgroep of ander creatief concept toevoegt.
  • Telemarketing: gebruik persoonlijke gesprekken om leads te overtuigen om te doneren en informeer de online marketeers over welke doelgroepen het meest bijdragen.
  • Converteren de leads niet in donateurs? Overweeg dan om een doelgroep uit te zetten of een andere doelgroep meer budget te geven.

 

In het tweede deel van de 2-stapscampagne meet je het succes van je campagne. Je kijkt naar de kosten per lead en hoeveel donaties binnenkomen.

In het tweede deel van de 2-stapscampagne meet je het succes van je campagne. Je kijkt naar de kosten per lead en hoeveel donaties binnenkomen.

Investeer in de relatie voor de lange termijn

Je campagne stopt dus niet zodra een lead een donateur is geworden. Dat is namelijk het moment dat je overgaat op de care-fase: je gaat een relatie met de donateur aan voor lange termijn. Hoe doe je dat?

Allereerst is een sterke e-mailjourney ontzettend belangrijk. Zorg voor een e-mailjourney waarin je je donateur op de hoogte houdt van alle nood die er nog steeds is. Want dan is je donateur sneller bereid meer te geven. Zo houd jij je donateur warm en dichtbij. Blijf vragen om donaties en probeer telkens hoger in te zetten.

Laat donateurs bovendien zien dat ze gewaardeerd worden. Dat kan je doen met unieke geschenken, zoals een kaart- of kwartetspel of een exclusief kerstmagazine, speciaal ontworpen voor donateurs. Zulke gebaren versterken de band met je donateur en moedigen langdurige betrokkenheid aan.

En nu: een 2-stapscampagne voor jouw goede doel?

Lijkt de 2-stapscampagne je waardevol voor jouw goede doel? Ben je benieuwd hoe je die inzet om van leads structurele donateurs te maken? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag om jouw goede doel te laten groeien.

Neem contact met ons op

Meer fondsenwervingstips