Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs
Online interactie is een rijke informatiebron. Je komt er veel over je doelgroep aan de weet. Toch zien veel fondsenwervers op tegen het starten van een dialoog. Dat is nergens voor nodig. Mensen vinden het meestal heel plezierig om te praten. Facebook is de snelste manier om contact te maken. Samen met Melle Bekker (online marketeer) heb ik een aantal praktische Facebook tips voor goede doelen opgesteld.
6 tips om met je doelgroep te praten:
Klik op de pijltjes om verder te lezen
Het ligt voor de hand, maar toch wordt deze simpele regel vaak vergeten. Als je geen vraag stelt, ontneem je jouw fans een kans om te reageren. Een vraag nodigt uit tot een antwoord. Zo simpel is het. Zorg dat je vraag laagdrempelig is. Op makkelijke vragen wordt eerder gereageerd dan op ingewikkelde. Of kies voor multiple choice.
In Nederland zijn we dikwijls wat huiverig voor een directe benadering. Raar, want onderzoek geeft aan dat het expliciet vragen om een like tot wel 200% meer interactie oplevert. Het lijkt een beetje opdringerig, maar als je dit type post niet te vaak inzet, krijg je gegarandeerd meer likes en gesprekjes.
Het oplossen van een raadsel of puzzel zorgt voor een positief gevoel en daarmee voor een positieve associatie met jouw organisatie. Laat bijvoorbeeld zien welk verschil jullie in een bepaalde situatie hebben kunnen maken. Een beeld van de situatie voor jullie iets deden, en een beeld van de situatie nadat jullie hulp hebben geboden. En vraag welke verschillen je fans zien.
Een klik op de ”vind ik leuk”-button is een belangrijke doelstelling voor Facebook-marketing. Door in je post te schrijven: klik op ”Vind ik leuk” als je ook wilt…. dat leeuwen niet in een kooi thuishoren of klik op ”Vind ik leuk” als je vroeger ook… graag buiten speelde met je vriendjes, verlaag je de drempel voor een reactie.
Begin een zin en vraag je fans om je stelling af te maken in hun reactie. Hiermee zorg je ervoor dat je fans meer betrokken raken bij jouw doel.
Een goed verteld verhaal maakt emoties los en dus reacties. Vertel wat jullie hebben meegemaakt. Zorg altijd voor een beloftevol einde. Een einde dat mensen in het hart raakt en waarop ze wel moeten reageren.
Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs