Meer weten? Neem contact op.
Neem dan contact op via info@mindwize.be of bel +32 (0) 471 90 34 05 en laat zo snel mogelijk je netwerk geld voor je inzamelen!
Ben je een organisatie en je weet niet zo goed waar te beginnen voor je fondsenwervingscampagne?
Lees deze 30 tips over hoe je een geslaagde brief maakt voor je direct mail campagne.
Deze tips zijn afkomstig van de whitepaper over “99 tips voor meer donaties”. Dit is de whitepaper die Mindwize heeft geschreven op basis van hun onderzoek rond fondsenwervingscampagnes. Lees ze en pas ze direct toe voor jouw fondsenwerving!
Mensen geven sneller aan iemand in een noodsituatie dan aan structurele hulp. “Waarom stuur je mij vandaag deze brief?”. Kun je deze vraag beantwoorden?
Vertel over één project. Vertel één verhaal. En vertel dat goed. Hoe specifieker je kunt beschrijven waar je geld voor nodig hebt, des te sneller raken donateurs geïnspireerd om te geven. Wat voor verschil maakt mijn 15 euro voor iemand anders?
Mensen geven vanuit emotie. Raak je donateur, raak zijn hart door een mooi verhaal te vertellen over echte mensen. Dat lukt niet met emotieloze en zakelijke teksten, statistieken en grote getallen.
Schrijf over je donateur. Schrijf over hoe zijn of haar donatie echte mensen helpt. Help je donateur om een probleem op te lossen.
Bij reclamebureau Ogilvy (de bekende reclamegoeroe) heeft men het eens uitgezocht: de brief is het meest belangrijke onderdeel van een mailing dat zorgt voor respons. Een folder is voor de ratio. De brief is voor de emotie.
De brief is een persoonlijk verhaal van de afzender aan de lezer. Hierin passen geen moeilijke termen en zakelijke woorden. Schrijf zoals je praat. Wees persoonlijk, emotioneel, intiem, eerlijk.
Gebruik ‘ik’ en ‘mijn’ in plaats van ‘wij’ en ‘onze’.
Tip: tel alle keren dat er ‘u’ in de brief staat. Tel daarna alle keren dat ‘ons’, ‘wij’, ‘onze organisatie’ en ‘ik’ in uw brief staat. Staat uw donateur centraal?
Mensen geven uit emotie. Zodra er cijfers of moeilijke termen in het spel komen, gaat de rationele hersenhelft aan het werk. En daalt de respons.
“People give to people to help people.” (Algemene fondsenwervingwijsheid)
Mensen zijn dol op verhalen. Het goede nieuws: als fondsenwerver heb je de beste verhalen om te vertellen.
Zet de eerste zin los.
Zie het als een eerste introductie wanneer je iemand voor het eerst ontmoet. Dan begin je ook niet meteen met een waterval van woorden.
Mensen geven omdat het ze gevraagd worden. Als je niet vraagt, krijg je niets. Mensen scannen je brief, dus als je op meerdere plek – ken vraagt, heb je grotere kans dat mensen het lezen. Meteen in het begin, in het midden en op het einde.
Zo betrek je de lezer bij je verhaal. ‘Wist u dat er elke minuut een kind ernstig ziek wordt van malaria?’
Maak een lijstje met mogelijke vragen die de lezer van je brief kan hebben en beantwoord deze vragen in je brief. Vragen zoals: ‘Van wie is het?’, ‘Is het voor mij?’, ‘Waarom schrijf je mij?’, ‘Waarom moet ik nu reageren?’, ‘Komt mijn geld wel op de goede plek terecht?’, ‘Wat voor verschil maakt mijn donatie?’.
Bij een ‘cliffhanger’ breek je de laatste zin op de eerste pagina af op een spannende plek. Zo dwing je de lezer om door te lezen: “Dankzij uw steun heeft Jawi kans op een goede…”.
Hoe lang moet een brief zijn? De eeuwige vraag. Het antwoord: zo lang als nodig is. Maar over het algemeen blijkt, vooral bij een prospect, dat een langere brief het wint van een kortere brief.
Schrijf de brief eens vanuit een ander perspectief dan de directeur. Gebruik een vrijwilliger, de moeder, echtgenoot.
De kopzin wordt altijd gelezen. Draait je kopzin om de donateur?
De P.S. wordt net als de kopzin, altijd gelezen. Vertel iets nieuws in de P.S., herhaal de aanbieding, speel met een deadline. Wees persoonlijk.
P.S. Gebruik altijd een P.S.
Mensen houden van een goede deal, ook in fondsenwerving. Laat zien dat hun 15 euro niet alleen schoolspullen koopt, maar ook een toekomst, een nieuw leven.
Maak je brieven nog persoonlijker, wens je donateur een prettige kerst, een gelukkig Nieuwjaar. Kijk terug in januari, kijk vooruit in januari.
Wereld AIDS-dag, Dag Van De Vluchtelingen, Dierendag, Wereld Parkinson-dag. Je lift mee op het nieuws.
Quote donateurs in je mailing als bewijs. Vertel hoeveel mensen al mee hebben gedaan aan de campagne.
Een brief moet er uit zien als een persoonlijk verhaal van één persoon aan een ander persoon. Te veel opmaak, plaatjes, kleuren en kaders maken het onpersoonlijk, zoals een brochure.
Een mailing moet opvallen, verrassen. Een ‘lelijke’ mailing kan dat beter dan een sterk gestileerde, mooie brief in de huisstijl.
Een ‘liftnote’ is een extra brief die de respons lift, vandaar de naam.
Vaak heeft het een ander formaat dan de gewone brief.
Meestal bevat het een extra oproep van een ander persoon dan de ondertekenaar van de brief.
Bijvoorbeeld iemand in het veld, een moeder, een donateur.
Let er maar eens op in boeken en kranten. Ze gebruiken allemaal een letter met een ‘schreef’, omdat deze beter leesbaar is.
Een voorbeeld: de Arial is een letter zonder schreef, de Times is een lettertype met ‘schreef’.
Fondsenwerving brieven worden vooral gelezen door senioren. Zorg dat je tekst leesbaar is. Liever twee kantjes corps 12, in plaats van corps 9 op één kantje proppen.
Mensen lezen je brief niet van a tot z. In eerste instantie scannen ze je brief, e-mail, landing page. Dit is de kijkfase. En die duurt maar enkele seconden. Daarna beslist de lezer pas of hij of zij door gaat lezen. Ziet jouw brief er aantrekkelijk uit om te lezen?
Het valt op en is een ideale manier om nog even een persoonlijke boodschap kwijt te kunnen.
Wil je graag meer tips lezen rond fondsenwerving?
Neem dan contact op via info@mindwize.be of bel +32 (0) 471 90 34 05 en laat zo snel mogelijk je netwerk geld voor je inzamelen!