Zijn de geefmotieven van een grote gever anders dan die van jou en mij?

Gebaseerd op de Nederlandse Blog van onze creatief strateeg, Bas van Breemen. 

Nederlandse Tech-miljardair schenkt miljoen aan een campagne van D66, en tonnen aan PvdD

Groot nieuws deze week in de krant.  Een Nederlandse miljardair – Steven Schuurman – geeft meer dan een miljoen aan de verkiezingscampagne van D66. D66 staat voor Democraten 66. Dit is een Nederlandse politieke partij en heeft een sociaal-liberale signatuur.

De kranten waren vooral geïnteresseerd in de invloed van zo’n grote gever op het beleid van deze bovenstaande partij. Gaat Nederland de Amerikaanse toestanden achterna?  Ik was vooral geïnteresseerd in de geefmotieven van deze grote gever.

Zijn deze echt zo anders dan die van jou en mij? Het interview met miljardair Steven Schuurman geeft ons meer inzicht in zijn motieven om te doneren.

Hier zijn citaten uit het interview in de Trouw van afgelopen donderdag 4 maart. De Trouw is een Nederlandse krant die als ochtendblad verschijnt in tabloidformaat.

“Het komt voort uit persoonlijke betrokkenheid en bezorgdheid. De klimaatcrisis is een van de grootste issues die op de mensheid afkomen. Er is haast bij goed klimaatbeleid.”

Het was urgentie die Steven Schuurman aanzette om in actie te komen. Urgentie is een belangrijke pijler in de fondsenwerving. Of het nu de klimaatcrisis is of een kindje dat snel een levensreddende operatie nodig heeft, de donor wilt zo snel mogelijk ingrijpen.

“Als je meer geld hebt dan je nodig hebt, ligt er een opdracht iets terug te doen, vind ik.”

Iets terugdoen. Deze motivatie hoor je ook vaak bij donateurs, en dan vooral de donateurs die erover nadenken om een goed doel op te nemen in hun testament. De ‘terugdoen’-motivatie is bij de particuliere donateur vaak ingegeven door de leeftijd. De doelgroep is ouder en zit in een levensfase waarin nagedacht wordt over wat men nog wil in de jaren die er nog zijn:

“Wat wil ik nalaten? Hoe wil ik onthouden worden? Ik heb het best goed, wat kan ik terugdoen?”

“… uiteindelijk heb ik dezelfde motivatie als iemand die een bedrag van een paar tientjes doneert. Ik wil dat er een echte oplossing komt voor de klimaatcrisis.”

Ah kijk, onze miljardair zegt het hier zelf. Geen vage voorstellen, hoop of ingewikkelde plannen, maar concrete oplossingen. Waar de donateur zich iets bij kan voorstellen. Of zoals Jeff Brooks het zegt: “Kan je het fotograferen?”

Maak niet de fout om te denken dat je grote gever op zoek is naar grootse plannen of ingewikkelde beleidsstukken. Hoe concreter, tastbaarder, emotioneler en beeldender de plannen zijn, hoe eerder donateurs – groot of klein – hun geld aan je toevertrouwen.

“Ik daag de partijen die ik steun uit. Nu moet je het echt bewijzen.“

Een van de belangrijkste redenen waarom donateurs stoppen met steunen is dat ze geen antwoord krijgen op de vraag: “Wat heb je met mijn geld gedaan?” Dit geldt zowel voor grote als kleine donateurs.

“Geef aan onze organisatie en wij zorgen ervoor dat het goedkomt” is niet (meer) voldoende.  Vragen – Bedanken – Rapporteren. Zo bind je een donateur aan je.

 Groot of klein.

Bas van Breemen
Creatief Strateeg 

Tips voor meer donaties

Tips voor meer donaties

Speciaal voor fondsenwervers bundelden we ’99 tips voor meer donaties’ in een boek. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Op basis van onze 25 jaar ervaring hebben we een praktische handleiding geschreven voor fondsenwervers. Op heldere wijze vertelt hij welke technieken de respons positief beïnvloeden.

99 tips voor meer donaties

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download de whitepaper

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs