1) Kies je doelgroep
Wie wil je met je advertentie bereiken? Vrijwilligers die helpen werven? Nieuwe donateurs? Onthoud: je kan niet alles voor iedereen betekenen. Kies één hoofddoelgroep en bedenk wat hun vragen en wensen zijn.
2) Zorg dat je aanbieding of vraag duidelijk is
Mensen lezen niet, maar scannen. Zorg dat het meteen duidelijk is wat je van de lezer vraagt, wat deze kan doen en waar hij/zij/die aan bijdraagt.
Kies voor één actie, bijvoorbeeld:
- Doneer
- Onderteken deze petitie
- Word vrijwilliger
- Vraag iets aan
- Kom naar dit event
3) Zet de lezer aan tot actie
Leef je in in jouw gekozen doelgroep en bedenk welke manier van reageren op de stopperadvertenties, bij hen het beste past. Bijvoorbeeld:
- naar een landingspagina gaan
- iets sms’en
- een QR-code scannen
- een bon opsturen
Kies één actie. Meer dan één actie verwart de lezer. Die haakt dan af en jij verliest je kans om deze persoon bij je goed doel te betrekken.
4) Maak reageren makkelijk
- Gebruik een makkelijk te onthouden link naar een landingspagina.
- Stel een QR-code in die mensen naar een landingspagina brengt.
- Via een sms-actie kan je ook telefoonnummers verzamelen.
5) Stuur de lezer
Via de kennis hoe mensen lezen en hoe ze kijken naar een advertentie, kun je slim je advertentie opbouwen. Dit gedrag is ook veel onderzocht. Zo kun je met de kijkrichting in je foto spelen om de lezer naar een belangrijk stuk tekst te laten kijken.
6) Gebruik je ruimte voor tekst slim
Houd het kort.
Gebruik je ruimte voor tekst slim
- Kies een sterke kopzin uit je campagne.
- Schrijf een duidelijke introductie
- Gevolgd met een beknopte tekst
- Eindig met een duidelijke oproep tot actie
7) Maak het meetbaar
Tegenwoordig kun je via QR-codes een bepaalde code meegeven wanneer iemand iets doneert. Zo weet je achteraf van welke advertentie de reactie kwam.
- Gebruik een uniek webadres. Bijv.:www.jouwstichting/actienaam.
- Gebruik een uniek e-mailadres.
- Gebruik je een bon (ja hoor, die werken nog steeds), zet dan een unieke code in de advertentie.
- Gebruik een knipseldienst. Deze organisatie zoekt in ruim 3000 titels naar de advertenties en per maand kun je zien wat de advertentiekosten waren van jouw gratis geplaatste advertentie, oplage en bereik.
8) Bijzondere dag of actueel thema? Haak erop in
Je kan ook inspelen op bijzondere dagen. Er zijn er zoveel door het jaar heen. Denk aan Dierendag, Wereld Vrouwen Dag, Nationale Complimenten Dag, Dag van het Handschrift, Wereld Kankerdag, International Day of Education en Dankjeweldag. Op welke speciale dag haakt jouw organisatie in?
Heb je inspiratie nodig? Bekijk dan onze inhaak kalander speciaal voor goede doelen hier.