Tips voor een effectieve advertentie

Hoe maak je een succesvolle advertentie voor krant of tijdschrift?

Voor kranten, bladen of zelfs magazines zijn jouw advertenties een kans voor hen om aan maatschappelijk verantwoord ondernemen te doen. Via jouw advertenties hebben uitgeverijen een kans om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Uitgeverijen en redacties komen graag via ons jou tegemoet via de online databank van onze nieuwe dienst, nonprofitads.be.

Voor jouw organisatie is dit een geweldige kans om meer donateurs te vinden; leden te werven of zelfs nog beter om jouw merkbekendheid te vergroten.

8 tips voor een krachtige advertentie:

1) Kies je doelgroep

Wie wil je met je advertentie bereiken? Vrijwilligers die helpen werven? Nieuwe donateurs? Onthoud: je kan niet alles voor iedereen betekenen. Kies één hoofddoelgroep en bedenk wat hun vragen en wensen zijn.

2) Zorg dat je aanbieding of vraag duidelijk is

Mensen lezen niet, maar scannen. Zorg dat het meteen duidelijk is wat je van de lezer vraagt, wat deze kan doen en waar hij/zij/die aan bijdraagt.

Kies voor één actie, bijvoorbeeld:

  1. Doneer
  2. Onderteken deze petitie
  3. Word vrijwilliger
  4. Vraag iets aan
  5. Kom naar dit event

3) Zet de lezer aan tot actie

Leef je in in jouw gekozen doelgroep en bedenk welke manier van reageren op de stopperadvertenties, bij hen het beste past. Bijvoorbeeld:

  1. naar een landingspagina gaan
  2. iets sms’en
  3. een QR-code scannen
  4. een bon opsturen

Kies één actie. Meer dan één actie verwart de lezer. Die haakt dan af en jij verliest je kans om deze persoon bij je goed doel te betrekken.

4) Maak reageren makkelijk

  1. Gebruik een makkelijk te onthouden link naar een landingspagina.
  2. Stel een QR-code in die mensen naar een landingspagina brengt.
  3. Via een sms-actie kan je ook telefoonnummers verzamelen.

5) Stuur de lezer

Via de kennis hoe mensen lezen en hoe ze kijken naar een advertentie, kun je slim je advertentie opbouwen. Dit gedrag is ook veel onderzocht. Zo kun je met de kijkrichting in je foto spelen om de lezer naar een belangrijk stuk tekst te laten kijken.

6) Gebruik je ruimte voor tekst slim

Houd het kort.

Gebruik je ruimte voor tekst slim

  • Kies een sterke kopzin uit je campagne.
  • Schrijf een duidelijke introductie
  • Gevolgd met een beknopte tekst
  • Eindig met een duidelijke oproep tot actie

7) Maak het meetbaar

Tegenwoordig kun je via QR-codes een bepaalde code meegeven wanneer iemand iets doneert. Zo weet je achteraf van welke advertentie de reactie kwam.

  • Gebruik een uniek webadres. Bijv.:www.jouwstichting/actienaam.
  • Gebruik een uniek e-mailadres.
  • Gebruik je een bon (ja hoor, die werken nog steeds), zet dan een unieke code in de advertentie.
  • Gebruik een knipseldienst. Deze organisatie zoekt in ruim 3000 titels naar de advertenties en per maand kun je zien wat de advertentiekosten waren van jouw gratis geplaatste advertentie, oplage en bereik.

8) Bijzondere dag of actueel thema? Haak erop in

Je kan ook inspelen op bijzondere dagen. Er zijn er zoveel door het jaar heen. Denk aan Dierendag, Wereld Vrouwen Dag, Nationale Complimenten Dag, Dag van het Handschrift, Wereld Kankerdag, International Day of Education en Dankjeweldag. Op welke speciale dag haakt jouw organisatie in?

Heb je inspiratie nodig? Bekijk dan onze inhaak kalander speciaal voor goede doelen hier.

Goedkopere advertentieruimte via de online databank met advertenties van goede doelen

Nonprofitads.be is een online platform en databank waar diverse advertenties van goede doelen worden beschikbaar gesteld. Elke uitgeverij en media kan deze advertenties gratis downloaden en plaatsen in hun tijdschriften, magazines, kranten, etc. Voor hen zijn zulke advertenties voor goede doelen een efficiënte manier om lege plaatsingen op te vullen. Via dit initiatief doen ze mee aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in paar klikken én worden goede doelen rechtstreeks gesteund.

Kom in contact om meer te weten

Wat zijn de volgende stappen voor jouw advertentie?

Heb je ondertussen een beter idee gekregen over de werking van stopperadvertenties? Benieuwd wat de online databank met honderden advertenties voor jouw kan betekenen? Neem een kijkje op https://www.nonprofitads.be/advertiser of stuur een mail naar ilona@mindwize.be.