Vijf redenen waarom donateurs weglopen
(en vooral: wat je daartegen kunt doen)
Donateurs werven is één ding. Donateurs behouden is iets heel anders. Voor elke 100 nieuwe donateurs verloren non-profitorganisaties gemiddeld 96 donateurs!! Dat is geen nieuw verschijnsel. Maar er is goed nieuws: je kunt er iets aan doen. Want veel van de redenen hebben te maken met hoe je met je donateurs communiceert.
Leer van de vijf belangrijkste redenen waarom donateurs je stichting verlaten. En hoe je ze kunt behouden.
Reden 1:
“Ik dacht dat de organisatie mij niet meer nodig had.”
Oplossing:
Maak je donateur de held van je fondsenwerving. Niet je eigen organisatie.
Maak haar (het zijn meestal vrouwen) tot heldin van je verhaal en toon haar de impact die zij vandaag met haar gift kan hebben. Laat heel direct zien dat er dringend behoefte aan hulp bestaat en dat je donateur dit probleem vandaag kan oplossen met haar gift.
Dus niet: “Steun ons project.” Maar: “Uw gift helpt Jacob.”
En denk eraan: wanneer er geen problemen zijn om op te lossen, heeft je donateur niets te doen.
Reden 2:
”Niemand heeft mij ooit voor mijn gift bedankt.”
Niet bedanken is de meest frequente reden waarom donateurs weglopen.
Het bedanken van je donateurs is een must. Wees snel. Verras. Bedank de persoon, niet de gift. En bedank voor waar ze voor heeft gegeven (dus geen algemene dank) en laat zien dat de gift onderweg is om goed te doen.
Reden 3:
”Ik heb geen informatie ontvangen over hoe mijn geld is besteed.”
Het is absoluut noodzakelijk om jouw donateur te laten weten waarvoor je haar gift hebt ingezet. En je nieuwsbrief is je belangrijkste middel om donateurs aan je te binden. Maar wel een nieuwsbrief die de donateur in het zonnetje zet. Niet je organisatie: “Kijk, uw gift heeft een leven veranderd.” Volg de gouden formule: vraag – bedank – rapporteer.
Reden 4:
”Heb ik ooit iets aan jullie gedoneerd? Ik kan het me niet herinneren.”
Wij weten het. Je bent vaak huiverig voor over communicatie. Je bent bang om te vaak met de donateur te communiceren. Maar je bereikt vaak het tegenovergestelde.
Je donateur vergeet je.
En doneert aan organisaties waarvan wel mailings in de brievenbus vallen. Vergeet niet: jij bent 24 uur per dag met je organisatie bezig. Je donateur alleen op die momenten dat je haar iets stuurt. De stelregel is om elke maand contact te hebben met je donateur: een giftverzoek, een bedankje, een nieuwsbrief, een telefoontje. Zo blijf je in beeld. En zo krijgt de donateur het gevoel dat ze nodig is.
Reden 5:
”Ze hebben mij niet goed behandeld.”
Naast het niet bedanken is slechte service de op een na belangrijkste reden waarom jouw donateurs zich van je afkeren.
Dat kunnen heel simpele, maar belangrijke redenen zijn: heeft de organisatie mijn naam juist gespeld? Past het giftverzoek bij mijn mogelijkheden? Kreeg ik een onpersoonlijk algemeen bedankje (zie reden 2)? Zijn mijn wensen gerespecteerd? Wordt er naar mijn klachten geluisterd?
Extra tip!
Goed klachtenmanagement kan extra voordelen opleveren.
Een oude fondsenwervingswijsheid zegt: wanneer je geen klachten te horen krijgt, heb je iets niet goed gedaan. Misschien was je donatieverzoek te veel gericht op de organisatie, moeilijk te begrijpen en doorspekt met fondsenwervingsjargon. Wanneer je je meer op het emotionele vlak begeeft, ontvang je meer giften én meer klachten.
Onderzoeken tonen echter aan dat goed klachtenmanagement een ontevreden donateur kan transformeren tot een topdonateur. Wees daarom niet bang voor klachten, maar weet ze op waarde te schatten.
Want één ding mag je niet vergeten: jouw werk is het om je donateur blij te maken. En de giften zullen volgen.
Inspiratie: https://bloomerang.co/blog/charities-that-focus-on-retention-will-change-the-world/
Meer fondsenwervings-blogs
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.
Heb je vragen? Neem contact met ons op!