Social Media Monitor Q2 2020

Het tweede kwartaal van 2020 veranderde de wereld…

Veranderde het ook de social media prestaties van jouw organisatie?

Ontdek hier op welke plek jouw organisatie staat én hoeveel jullie social media inspanningen het voorbije kwartaal waard waren:

Download de social media monitor

Welke kansen biedt de coronacrisis voor jouw social media strategie?

Het hoeft niet te verbazen: de uitbraak van het coronavirus en de bijhorende lockdown zorgden voor een stijging van het algemene social media gebruik.

Nu we aan het begin staan van een eventuele tweede coronagolf, is het de uitgelezen kans om je social media strategie eens goed onder de loep te nemen. Veel kan je namelijk leren uit de eerste golf.

Wat leren we uit de algemene trends?

Mensen lijken voornamelijk op zoek te zijn naar informatie en afleiding (Traffic Builders). Bericht dus helder en duidelijk over hoe jullie jullie werking aanpassen, zowel op het veld als intern.

Daarnaast kan je voor afleiding zorgen door grappige – maar relevante – memes te posten, zoals het voorbeeld hieronder van WWF UK.

WWF UK

Of, als het bij je organisatie past, natuurbeelden te posten: mensen blijken tijdens een lockdown heimwee te hebben naar de gezonde, mooie buitenlucht (101 fundraising).

Maar een simpele quiz – uiteraard gelinkt aan het werk dat jullie doen – is bijvoorbeeld ook een prima afleiding.

Wat leer je uit de social media prestaties van jouw organisatie?

Veel kan je leren uit de eerste coronagolf. Analyseer je organische en betaalde campagnes: welke content scoorde het best? Welke content leverde niks op? Optimaliseer vervolgens je best presterende campagnes en test nieuwe dingen.

Zorg voor een connectie tussen wat er leeft en jouw organisatie

Wil je meer engagement? Link dan de waarden van jouw organisatie (en van jouw volgers) aan de crisis, zoals het voorbeeld van Amnesty International Vlaanderen hieronder. Zij kaarten bv. het probleem van coronabesmetting aan in Iraanse gevangenissen, waar een aantal mensen onterecht vastzitten.

Amnesty International Vlaanderen

Ben je een gezondheidsorganisatie? Speel dan in op urgentie en jullie bijdrage aan het indijken van de crisis (zowel betaald als organisch!).

Tip: ga eens kijken naar de social media van gelijkaardige non-profits. Bekijk welke berichten voor de meeste betrokkenheid zorgen en ga aan de slag voor je eigen organisatie.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over onze monitor of ben je benieuwd hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Maak dan een afspraak met Liesbeth, via liesbeth@mindwize.be.

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.