Social Media Monitor Q3 2021

De herfst is binnengewaaid, net zoals de nieuwe Social Media Monitor!

Neem je warme chocolademelk bij de hand want de resultaten zijn:

Download de social media monitor

Lees hier via welke methoden je jouw community kan uitbreiden als non-profitorganisatie op Social Media.
Do’s and Don’ts per kanaal en doelstelling voor jouw fondsenwerving vind je hier:

Hoe plaats je een bericht op Social Media om jouw community te boosten?

Als non-profitorganisatie is het uiterst belangrijk om een community op te bouwen. Maar wat zijn nu weer echt de juiste methoden? Is het gebruiken van hashtags nog relevant of toch een URL dat leidt naar jouw donatie pagina? Uit onderzoek van Coosto Social Performance Index zijn er inzichten naar boven gekomen. Deze hebben betrekking op hoe je jouw klikken kan verhogen, hoe je jouw community uitbreidt en hoe je het beste de interactie kan verhogen met jouw supporters. Benieuwd hoe je jouw community voor fondsenwerving kan boosten? Bekijk hier de tips per kanaal:

Facebook

1. Houd je berichtlengte kort voor meer klikken

De klikken van jouw pagina berichten verhoog je door je berichtlengte te behouden tussen 0 en 90 tekens. Vervolgens is het gebruik van geen hashtags, emoji’s of zelfs geen media de manier om meer klikken genereren. Posts zonder afbeeldingen en video’s hebben 153% meer kliks dan een gemiddelde post.

2. Verhoog je interactie door meer inhoud en media

Interactie verhoog je door zoveel mogelijk inhoud. Geef je supporters voldoende inhoud, maar houd de berichtlengte kort en plaats geen hashtags. Plaats een succesverhaal over je projecten en geef een verhaal met voldoende informatie dat reacties uitlokt. Spreek je supporters aan en geef duidelijk de projecten weer, waar jouw organisatie actief mee bezig is.

3. Vermijd links om je bereik te optimaliseren

Facebook zijn algoritme laat minder links zien, omdat gebruikers dan het platform verlaten bij het aanklikken van de link. Gebruik daarom een tekst met 430+ tekens en plaats er hashtags tussen. Voor het bereik te verhogen is het gebruik maken van hashtags, emoji’s en meerdere afbeeldingen verstandig.
(Bron tekst: www.coosto.com)

Instagram

1. Gebruik meerdere afbeeldingen voor meer interactie

Met de nieuwe update van Instagram, zijn likes niet meer relevant. Focus daarom op de interactie met jouw volgers. Plaats meerdere foto’s onder 1 post, waardoor jouw volgers meer visueel materiaal hebben. Dit zorgt voor meer content waarover ze praten, wat leidt tot meer interactie met jouw organisatie. Houd je berichtlengte ook kort tot 180 tekens per post.

2. Gebruik meer berichtlengte voor meer bereik

Vroeger werd er geïnsinueerd dat het gebruik van hashtags voor meer bereik zorgde. In tegenstelling tot het onderzoek van Coosto, is dit niet. Gebruik van hashtags zorgen er wel voor dat je ontdekt wordt door mensen die jouw organisatie niet kennen maar dit draagt niet bij tot jouw bereikcijfers.  Zorg ervoor dat je een berichtlengte hebt van 181 tekens tot maximum 300 tekens.
(Bron tekst: www.coosto.com)

Twitter

1. Gebruik geen links

Het gebruik van links zorgt voor zowel minder bereik, als interactie op jouw post. Dit is dezelfde werking als het algoritme van Facebook. Gebruik meerdere afbeeldingen, video’s en emoji’s. Maak je berichtlengte wat langer, naar maximum 280 tekens. Twitter laat de posts zien met de meest inhoudelijke content. Dit resulteert in hoger bereik en meer interactie voor jouw organisatie.
(Bron tekst: www.coosto.com)

Conclusie

Per kanaal pas je best jouw berichtlengte aan. Meer content zoals afbeeldingen en video’s met bijpassende beschrijvingen resulteren in meer bereik. Houd de links weg als je jouw bereik wilt laten groeien. Algoritmes van Facebook  en Twitter filteren de uitgaande links eruit en laten deze minder snel zien aan jouw supporters. Hashtags worden het best gebruikt bij Instagram of Twitter om de interactie te verhogen. Via deze tips zal je community groeien, wat leidt tot nog een meer succesvolle fondsenwerving. Zowel voor kleine als grote organisaties.

 

Heb je vragen?

Wil je meer weten over onze monitor of ben je benieuwd hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Maak dan een afspraak met Liesbeth, via liesbeth@mindwize.be.

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.