Social Media Monitor Q4 2020

Hier is hij eindelijk, de laatste Social Media Monitor van 2020!

Benieuwd wat de sociale media inspanningen van Q4 van jouw organisatie hebben opgeleverd?

 Ontdek dan snel de ranglijst van de laatste Social Media Monitor van 2020!

 

Download de Social Media Monitor

Sociale media en taal, hoe pakten organisaties dit aan in 2020?

Bij de 30 grootste organisaties waarvan we hun sociale media opvolgen, bekeken we in welke talen ze met hun volgers communiceren op Twitter, Facebook en Instagram. We stellen vast dat organisaties die over heel België actief zijn, verschillend omgaan met de meertaligheid.

Organisaties die actief zijn in een bepaald gewest, communiceren in de taal van dat gewest. Denk hierbij aan Rode Kruis-Vlaanderen die op haar sociale media in het Nederlands communiceert en Croix-Rouge de Belgique in het Frans. Of Kom op tegen Kanker, die enkel in Vlaanderen actief is en ervoor kiest om enkel in het Nederlands te communiceren.

Andere organisaties kiezen voor twee verschillende accounts op de drie sociale media kanalen. Denk hierbij aan Amnesty International Vlaanderen en Amnesty International Francophone.

De rest van de organisaties kennen een verschillend aanpak. Hieronder vind je voorbeelden van de meest voorkomende tactieken op de drie kanalen.

Twitter

Op Twitter hebben organisaties een voorkeur voor twee aparte pagina’s voor de twee talen. Dit is kan te maken hebben met de beperkte karakters van een Tweet, waardoor het niet altijd mogelijk kan zijn om de inhoud in twee talen te publiceren.
Unicef en Plan België maken bijvoorbeeld gebruik van twee aparte Twitter accounts.

Facebook

Op Facebook is er een voorkeur voor één pagina, hier wordt de inhoud bij één bericht zowel in het Frans als het Nederlands gepubliceerd.
Dit zou een tactiek kunnen zijn om meer op het bereik of engagement in te spelen.
Sommige organisaties kiezen ook om slechts in één taal te posten. Op Facebook is dat perfect mogelijk dankzij de ingebouwde vertaalfunctie.

Instagram

De meeste organisaties werken op Instagram meestal met één enkel pagina voor beide landstalen. Wat ons opviel is dat er vaak in het Engels  wordt gecommuniceerd. Waarschijnlijk omdat het Engels door veel mensen als gangbare taal wordt gezien voor het platform.

Naast het Engels kiezen organisaties ook vaak om de inhoud zowel in het Nederlands als het Frans onder elkaar te zetten bij een post.
Waarom? Een beeld zegt meer dan duizend woorden en Instagram is hét platform waar tekst minder aandacht krijgt dan het beeld.
Organisaties gaan ervanuit dat de volgers het beeld begrijpen waardoor er minder belang wordt gehecht aan een extra kanaal waarbij de talen worden gesplitst.

 

Update: Het einde van Facebook likes en het gevolg voor fondsenwervers

Facebook liet op 6 januari 2021 weten dat ze de komende maanden de likes op pagina’s gaan verwijderen.
Je krijgt voortaan alleen het aantal volgers van een pagina te zien.

Zijn er gevolgen voor fondsenwervers?

Het aantal volgers biedt een betere representatie weer van je pagina in tegenstelling tot het aantal likes.
Voor fondsenwervers is er geen grote verandering waar je je zorgen over moet maken. Het verschil tussen het aantal likes en volgers is zeer klein:

De likes werden vooral gebruikt om de Edgerank score van een pagina te berekenen. Deze score bepaalde welke content relevant was om op de tijdlijn van mensen te verschijnen. Aan de andere kant was het ook een slechte representatie van wie wel of niet je berichten zag. Waarom? Omdat bij het liken van een pagina mensen nog konden kiezen om de posts van die pagina niet te zien. Bij het volgen van een pagina is dat niet het geval. Als je een pagina volgt, stem je ook automatisch in om de posts van die pagina te zien. Je kan ze dus niet uitzetten tenzij je de pagina niet meer volgt.

De pagina-likes verschenen nog op het profiel van de liker, maar de pagina’s die je volgt zijn niet zichtbaar op je profiel. Het verschil is dus minimaal en verandert niet veel, want je krijgt de berichten van de pagina’s die je volgt wel nog te zien.

Hoe zit het met de Social Media Monitor? 

Voor de Social Media Monitor verandert er niks. Wij baseren de berekeningen altijd op het aantal volgers op een pagina en hoeveel content er gepost werd per maand.

Bekijk hier alle Social Media Monitors van 2020

Heb je vragen?

Wil je meer weten over onze monitor of ben je benieuwd hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Maak dan een afspraak met Liesbeth, via liesbeth@mindwize.be.

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.