Social Media Monitor Q4 2021
& jaaroverzicht

Bekijk hier hoe jouw organisatie het ervan afbracht op social media in het laatste kwartaal van 2021:

Download de Social Media Monitor

Wat viel op in 2021 in het Social Media gebruik van Belgische non-profits? Ontdek het hier:

Conclusie gebruik kanalen Social Media Monitor

Tijdens het jaar 2021 werden er meer updates geplaatst op Facebook. Twitter werd als tweede kanaal intensief ingezet en daarna komt Instagram. De goede doelen die worden opgenomen in deze Social Media Monitor van Mindwize hadden samen bijna 30.000 posts geplaatst over een heel jaar. Dit komt neer op gemiddeld 82 posts per dag! 82 keer per dag werden mensen warm gemaakt voor goede doelen, samen om de wereld beter te maken. Proficiat aan alle organisaties!

Meest en minst gebruikte kanaal

Uit onze analyse is ook gebleken dat de periode tussen juli en augustus het minste actief werd gepost onder de goede doelen. Op Facebook werd er het minst gepost tijdens augustus. Twitter en Instagram werden het minst gebruikt door goede doelen tijdens de maand juli.

De populairste maand om te posten op alle kanalen was maart. Dit heeft te maken met voorjaarscampagnes en vakanties. Let op dat je als organisatie frequent blijft posten en dat je geen maand gaat verwaarlozen. Elke update over je organisatie en werking telt bij het bijdragen en warm maken van je community.

Conclusies Facebook

Daarnaast heeft Natuurpunt VZW (4,51%) in verhouding de meeste aantal posts geplaatst op Facebook. Greenpeace Belgium volgt met 4,00%. De andere organisaties die in de top 5 zitten van de organisaties die het meeste plaatsen op Facebook zijn GAIA, Animal Rights België en Inter-environnement!

De top 3 organisaties met de meeste mediawaarde op Facebook zijn Greenpeace Belgium (€ 248.401,61), GAIA (€ 159.938,38) en Natuurpunt vzw (€ 120.468,81).

Conclusies Twitter

Voor Twitter heeft Greenpeace Belgium de grootste verhouding tegen over aantal posts. Ze hebben de eerste plaats met 8,57%. Daarnaast volgt de VUB met 7,01%. De andere organisaties die het meeste op Twitter updates hebben geplaatst zijn Unicef, Rosa VZW en Vluchtelingenwerk Vlaanderen!

De 3 organisaties met de grootste mediawaarde op Twitter zijn de Katholieke Universiteit Leuven
(€ 28.965,60 ) , Vrije Universiteit Brussel (€ 27.270,90) en Greenpeace Belgium (€ 26.762,40).

Conclusies Instagram

Als laatste komen we bij de resultaten van de activiteit op Instagram. Natuurpunt VZW heeft met een verhouding van de totaal aantal posts op Instagram, een eerste positie behaalt met 10,55%! Ze hebben tijdens 2021 zo’n 441 posts geplaatst op Instagram. De tweede plaats gaat naar Ambulance Wens België met 4,32%. De andere 3 organisaties die in de top 5 zijn met de meeste Instagram Posts zijn  Pairi Daiza Foundation, Amnesty BE Francophone, USL-B.

De top 3 organisaties met de grootste mediawaarde op Instagram zijn Amnesty BE Francophone
(€ 56.090,00) , Natuurpunt VZW ( €84.329,10) en Ambulance Wens België ( €17.022,60).

 

Download hier het overzicht

Bekijk hier alle Social Media Monitors van 2021

Heb je vragen?

Wil je meer weten over onze Social Media Monitor of ben je benieuwd hoe je meer uit je online fondsenwerving haalt? Maak dan een afspraak met Liesbeth, via liesbeth@mindwize.be.

Ontvang je de social media monitor nog niet?

Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste update altijd direct in je inbox.