Stap 1
Opening en introductie
Tijdens de introductie stellen de agents zich voor en vragen ze naar de juiste persoon. Dit is belangrijk voor de conversie.
Met ons eigen callcenter Socialcall hebben we alle expertise in huis en kunnen we snel schakelen en bijsturen met het callcenter.
De bellers van Socialcall zijn een mix van jong en oud. Zo laten we net die beller aan het woord die de taal van jouw donateur spreekt en zich verbonden voelt met de doelstelling van je organisatie.
Vragen die je je altijd zal stellen bij een belcampagne: wat ga je vertellen?
Met welk doel? Hoe doe je dit? Welke manier werkt het best?
In de gesprekken van de callagents van Socialcall zorgen we ervoor dat ze een specifieke structuur volgen. Die structuur is een leidraad, geen must. Belangrijker is dat het gesprek natuurlijk verloopt en dat de agent voldoende vragen stelt aan de donateur. Je wilt namelijk als organisatie dicht bij je (potentiële) donateur staan. Dat kan door te luisteren en door te vragen.
Tijdens de introductie stellen de agents zich voor en vragen ze naar de juiste persoon. Dit is belangrijk voor de conversie.
Het is belangrijk om goed te luisteren, want dat maakt het gesprek persoonlijk. Verderzetting van het gesprek is hier het gevolg. Urgentie speelt een grote rol voor de impact die de donateur heeft met zijn gift.
Vervolgens wordt er gevraagd om te doneren of donatie te verhogen. Hier wachten de call-gents altijd rustig op een antwoord. Bij eender welk antwoord, is het altijd belangrijk om de respondenten te bedanken.
Tijdens het afsluiten van het gesprek moet de overeenkomst herhaald worden, zodat de agent het gesprek juist kan afboeken. Dit is ook cruciaal voor het vertrouwen van de respondent. Deze moet het gesprek altijd met een positief gevoel verlaten.
Nu zou je misschien denken: oei? Dit is precies toch iets riskant. Wat levert telemarketing precies op voor mijn organisatie? Wij snappen jouw terughoudendheid. Heb je nood aan meer donaties? Wil je meer maandelijkse schenkers maar ben je nog niet zeker of telemarketing wel het goede kanaal is? Hier zijn de voordelen voor jouw organisatie als je aan telemarketing doet:
Via telemarketing heeft je organisatie een echt gesprek met jouw supporters, waardoor je onmiddellijke feedback ontvangt. Je deelt informatie en de mensen kunnen rechtstreeks vragen stellen als zij die hebben. Dit maakt het gesprek interactief en houdt de supporter betrokken.
Een telemarketeer is niet gebonden aan een locatie. Je kan het doen vanuit je kantoor, je huiskamer, waar je ook maar werkt. Je hoeft niet bij elk contact aan te bellen of op zaterdagmiddag naar het centrum van Antwerpen gaan.
Telemarketing levert tot slot een zeer goede lifetime-value op, als de kwaliteit van het gesprek goed is. De donateurs worden loyaler en de kans bestaat dat ze meer gaan geven. Donateurs met een positief gevoel na een leuk gesprek zijn dus erg waardevol voor jouw organisatie.
Neem dan contact op met Liesbeth Van Uytven via liesbeth@mindwize.be.