16 tips voor een succesvolle enveloppe voor fondsenwerving

Ben je een organisatie en je weet niet zo goed waar te beginnen voor je fondsenwervingscampagne?
Lees deze 16 tips over hoe je een succesvolle enveloppe maakt voor je direct mail campagne.

Klik op de pijltjes om verder te lezen

Deze tips zijn afkomstig van de whitepaper over “99 tips voor meer donaties”. Dit is de whitepaper die Mindwize heeft geschreven op basis van hun onderzoek rond fondsenwervingscampagnes. Lees ze en pas ze direct toe voor jouw fondsenwerving!

1. Zet één boodschap

Het enige doel van je enveloppe is om geopend te worden. Probeer niet het hele verhaal op je enveloppe te zetten. Daag uit, stel een vraag, maak nieuwsgierig, geef een opvallend feit, een sterke quote.

2. Gebruik alle kanten

Er is 50% kans dat je enveloppe met de achterkant op de mat valt.

3. Laat je premium zien

Heb je een premium, beeld hem dan af op de enveloppe. Grotere kans dat hij open gaat.

4. Stuur een premium mee dat je kunt voelen

De aloude bobbel in de enveloppe. Het werkt. Nog steeds.

5. Wissel af

Stuur niet elke keer dezelfde enveloppe, maar val op. Groot, klein, meerdere vensters, kleuren. Ander papier. Andere boodschap.

6. Lopen je resultaten terug op je wervingsmailing?

Pas eerst de enveloppe aan. Alleen al een andere kleur kan de respons weer een boost geven.

7. Gebruik een driedimensionale mailing

Een doos gaat altijd open. Maar kijk uit met de vorm (bijvoorbeeld een koker), de brief moet wel makkelijk uit het pakket te halen zijn en leesbaar blijven.

8. Gebruik meerdere vensters

Laat je premium door een venster zien. Of gebruik een extra venster om een opvallende zin te laten zien.

9. Win je ingeslapen donateurs terug

Wij hebben zeer goede resultaten geboekt met het terugwinnen van donateurs, alleen maar door een extra tekst op de achterkant van de enveloppe mee te printen: ‘We missen u.’

10. Maak je enveloppe persoonlijk

Post die er uit ziet alsof die door een echt persoon is gestuurd, komt op de leesstapel en niet op de reclamestapel. Gebruik bijvoorbeeld een handschriftlettertype of een typemachineletter – type, postzegels. Het helpt allemaal om je mailing persoonlijker te maken.

11. Maak het interessanter

Interessante, opvallende enveloppepen worden geopend. Die vallen op tussen de andere post. Die komen op de leesstapel.

12. Personaliseer

Personaliseer je enveloppe. Mensen lezen graag hun eigen naam.

13. Gebruik een postzegel

Een postzegel geeft een nog persoonlijkere uitstraling.

14. Besteed evenveel aandacht aan je enveloppe als aan je brief

Als je enveloppe niet opengaat, is alle aandacht die je aan je brief hebt besteed voor niets geweest. Je hebt een paar seconden om te interesseren. Overleeft je enveloppe die test?

15. Laat je huisstijl los

Een mooi ontworpen huisstijl beperkt vaak. Durf je logo eens weg te laten, gebruik een handgeschreven lettertype, een andere opvallende kleur.

16. Gebruik urgentie

Mensen geven sneller aan iemand in een noodsituatie dan aan structurele hulp. “Waarom stuur je mij vandaag deze brief?”. Kun je deze vraag beantwoorden?

Wil je graag meer tips lezen rond fondsenwerving?

Download whitepaper 99 tips voor meer donaties 

Meer weten? Neem contact op.

Neem contact op met Liesbeth via liesbeth@mindwize.be of bel +32474808101  en laat zo snel mogelijk je netwerk geld voor je inzamelen!