Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
De markt verandert meer en meer naar het online gedeelte. Ook in fondsenwerving zijn er diverse online mogelijkheden voor jouw fondsenwerving. Van Social Media fundraising, naar het gratis adverteren via Google Ads via de zogezegde “Grants”. Maar wat is dit juist precies? Wat betekenen deze “Grants” voor jouw online communicatie en hoe vraag je deze aan? Lees in deze blog hoe je een Google Grants account aanvraagt voor jouw Non-profit organisatie.
Iedereen die een website heeft, kan deze adverteren via de zoekmachine Google. Dit kan via de toepassing van Google, namelijk Google Ads. Zo worden er betaalde zoekverkeer / display advertenties ingezet, voor meer interactie op jouw website.
Via Google Ad Grants komt jouw boodschap terecht bij mogelijke supporters die zoeken rond thema’s, zoals non-profitorganisaties zoals die van jou. Je kan nieuwe ambassadeurs en supporters bereiken voor jouw goed doel. Bespaar op middelen die je kan inzetten waar het echt om draait.
Door de toepassing van Google Ad Grants worden jouw tekstadvertenties weer gegeven via Google Zoeken. Volg online donaties op, verhoog aanmeldingen op de nieuwsbrief en bereik meer vrijwilligers via Google Ad Grants.
Jouw organisatie ontvangt automatisch een maandelijks advertentiebudget voor jouw Google Ad Grants account. Je kan als non-profitorganisatie een media budget van 10.000 dollar gratis inzetten voor (alleen) zoekadvertenties via Google.com. Dit komt neer op een “dag budget” van ongeveer 329 dollar per dag. Dat kan tellen! Zeker de moeite waard voor startende organisaties.
Natuurlijk zal je als organisatie diverse stappen moeten ondergaan voor het verkrijgen van een Google Ad Grants account. Elke non-profitorganisatie die aan diverse vereisten voldoet, krijgt het media budget ter beschikking van Google.
Volg de onderstaande stappen hoe jij de grants voor jouw organisatie kan aanvragen!
Om te starten zal je 6 concrete stappen moeten volgen, vooraleer je een Google Ad Grants account toegewezen krijgt. Zet onderstaande stappen alvast maar op jouw to-do lijst:
Om te beginnen moet je twee gekoppelde accountactiveringen voltooien: één voor Google voor non-profitorganisaties en een tweede voor Ad Grants. Deze accounts werken samen om je toegang te geven tot de tools en hulpmiddelen van Google.
Ga eerst naar google.com/nonprofits. Hier kan je bevestigen dat jouw organisatie in aanmerking komt voor een Google Ad Grants account.
De volgende stap is het aanvragen van een “Google for Nonprofits” account.
Als je meerdere Google-accounts bezit, meld je je het beste aan voor het account dat je voor jouw organisatie gebruikt. Hiervoor moet je eerst een paar vragen beantwoorden om te bepalen of je in aanmerking komt.
Wanneer je een aanvraag voor een account indient, verifieert Google jouw organisatie via een partner genaamd TechSoup. Als je al een account hebt, kan je zo doorgaan.
Zo niet, dan moet u een paar vragen beantwoorden om te worden geverifieerd.
Om jouw organisatie te verifiëren, moet je het belangrijkste e-mailadres invoeren dat aan jouw organisatie en website is gekoppeld. Selecteer hierna een primaire categorie en subcategorie die jouw organisatie het beste beschrijven.
Voer vervolgens jouw non-profit ID in. Vul je contactgegevens in en ga akkoord met de voorwaarden. Het kan een paar weken duren voordat jouw organisatie wordt beoordeeld. Google voor non-profitorganisaties stuurt je een e-mail om jou te laten weten dat het proces is voltooid!
Activeer Ad Grants met je Google for Nonprofits-account. Een activering is een aanvraag voor het Google Ad Grants-programma. Wanneer je de activering hebt ingediend, beoordeelt het Google Ad Grants-team jouw activeringsaanvraag.
Als dit wordt goedgekeurd, ontvang je een e-mail met een uitnodiging voor je nieuwe account.
Vul vervolgens een Ad Grants geschiktheid formulier in om met je subsidie (Grants) te beginnen. Met het geschiktheid formulier kan het Ad Grants programma uw organisatie identificeren en ondersteunen.
Geef zo volledig en nauwkeurig mogelijke informatie. Wanneer jouw geschiktheid formulier is ingevuld, ga je terug naar de startpagina van Google voor non-profitorganisaties.
Controleer of je het formulier hebt ingevuld en activeer jouw subsidie om jouw organisatie ter beoordeling in te dienen. Google heeft enkele werkdagen nodig om jouw activering te beoordelen.
Controleer vervolgens jouw e-mail.
Accepteer de uitnodiging voor toegang tot jouw nieuwe Ad Grants-account! Je moet ook het factureringsprofiel accepteren dat je in een aparte e-mail hebt ontvangen.
———
Hopelijk heb je nu een beter beeld hoe jij jouw Google Ad Grants account aanvraagt. De volgende stap voor jouw organisatie is om de juiste zoekadvertenties en campagnes op te bouwen, maar ook te onderhouden.
Heb je hier strategische inzichten of meer trainingen / uitvoeringen voor nodig? Contacteer het digitale team van Mindwize via info@mindwize.be en ontdek hoe jij online zichtbaarder kan worden.
We hebben voor alle fondsenwervers in België het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.