Denk vanuit je doelgroep
Je successen delen is geweldig, en veel organisaties doen dat aan het einde van het jaar. En waarom niet? Je mag trots zijn op wat je gedurende het jaar hebt bereikt.
Door Balazs Horvath, Digital Fundraising Director, Mindwize
Nu het laatste kwartaal van 2022 aangebroken is, zijn de meeste ngo’s al druk bezig met de voorbereidingen voor hun eindejaarscampagnes voor fondsenwerving, of ze staan op het punt ermee te beginnen. In deze blog behandelen we drie mogelijkheden om het effect van eindejaarcampagnes te vergroten en de totale inkomsten voor 2022 te verhogen, zodat jouw goede doel klaar is voor een geweldig 2023.
Er zijn heel veel factoren die donateurs op verschillende momenten motiveren om te doneren. Maar uit ervaring weten we dat de bereidheid van donateurs om geld te geven rond Kerstmis groter is dan gedurende de rest van het jaar.
Giving Tuesday, Black Friday en Cyber Monday jagen de reclamekosten op omdat non-profitorganisaties niet alleen onderling concurreren om hetzelfde publiek te bereiken, maar ook met grote bedrijven die goede doelen sponsoren.
Daarnaast waren er in 2022 verschillende ernstige externe factoren die de bereidheid van mensen om te doneren beïnvloeden. Denk hierbij aan de coronapandemie, oorlogen, hoge inflatiecijfers en energieprijzen die de pan uitrijzen.
Hier volgen 3 tips om met zulke uitdagingen om te gaan:
Je successen delen is geweldig, en veel organisaties doen dat aan het einde van het jaar. En waarom niet? Je mag trots zijn op wat je gedurende het jaar hebt bereikt.
De kosten per lead gaan gewoonlijk aan het einde van het jaar omhoog door de hiervoor genoemde reclameconcurrentie. Dus probeer geen nieuwe supporters te werven, maar richt je op de supporters die je al hebt.
Houd rekening met alle kanalen bij het narratief van je eindejaarscampagne. Volg consequent je contentkalender en automatiseer waar mogelijk.
Je successen delen is geweldig, en veel organisaties doen dat aan het einde van het jaar. En waarom niet? Je mag trots zijn op wat je gedurende het jaar hebt bereikt.
Tijdens het vieren van je successen mag je echter de gouden regel niet vergeten: Het draait niet om jou.
Jouw communicatie moet gericht zijn op de mensen die je wilt bereiken, en met name op het beantwoorden van de vragen: (1) wat heb je met de hulp van mensen zoals zij bereikt, en (2) hoe heb je mensen zoals zij geholpen?
Dus denk vanuit je doelgroep. Probeer vervolgens een bruggetje te maken naar je boodschappen en calls‑to‑action. Bijvoorbeeld:
“We begrijpen wat de gevolgen van de sterk stijgende energieprijzen zijn voor de huishoudens in dit land, en we zij er trots op dat we, dankzij de hulp van gulle donateurs en onze vrijwilligers, 200 gezinnen hebben kunnen helpen en 300 behoeftige kinderen een fijne vakantie hebben kunnen bieden in ons zomerkamp. Steun alsjeblieft onze organisatie ook komend jaar weer met een maandelijkse donatie, zodat we dit in 2023 opnieuw kunnen doen.”
De kosten per lead gaan gewoonlijk aan het einde van het jaar omhoog door de hiervoor genoemde reclameconcurrentie. Dus probeer geen nieuwe supporters te werven, maar richt je op de supporters die je al hebt.
Vraag mensen die jou op sociale media volgen, om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Vertel hun tijdens de supporter journey een uitgebreid verhaal, met als doel (regelmatige) donateurs te winnen. Laat al jouw abonnees deelnemen aan deze uit 3 tot 5 delen bestaande journey.
Verstuur gepersonaliseerde bedank-e-mails en direct mail naar mensen die in 2022 hebben gedoneerd, en vraag of ze voortaan regelmatig willen doneren of dat ze het bedrag van hun maandelijkse donatie willen verhogen.
Als je nog ongebruikte merchandise hebt, gebruik deze dan als incentive voor nieuwe donateurs of eenmalige donateurs van wie de donatie een bepaald bedrag overschrijdt. Je kunt de merchandise ook cadeau doen aan bestaande donateurs die regelmatig doneren (segmenteren op basis van jaarlijkse donatie), om ze te bedanken voor hun steun en te vragen of ze meer willen doneren.
Jouw online community is groter dan je denkt. Sommigen volgen je wellicht op sociale media, anderen hebben zich geabonneerd op jouw nieuwsbrief, bezoeken je website, zijn je donateurs of vrijwilligers, en sommigen behoren tot al deze categorieën. Houd rekening met alle kanalen bij het narratief van je eindejaarscampagne. Volg consequent je contentkalender en automatiseer waar mogelijk.
Bereid je nu al voor op toekomstige campagnes en genereer online leads met direct mail; dit is een uniek kanaal, dat een goede aanvulling vormt op jouw online fondsenwervende kanalen. Communiceer in een digitale wereld door online landingspagina’s, e-mails, QR-codes, digital surrounds en creatives op te nemen in je direct mail. Het is aangetoond dat mails met digitale surround‑campagnes de algemene respons met ten minste 15% vergroten.
———
Implementeer de drie bovenstaande stappen om je eindejaarscampagne meer publieksgedreven en multichannel te maken dan ooit tevoren. Maximaliseer je omzet voor dit jaar en maak van 2023 een geweldig jaar voor jouw goede doel.
Heb je hulp nodig bij het ontwerpen van jouw digitale eindejaarscampagne? Weet je niet goed hoe je jouw e-mail‑journey moet ontwikkelen of waar te beginnen? Neem dan contact met ons op!
We hebben voor alle fondsenwervers in België het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Download de 99 tips en lees meer over:
Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.