9 tips om fondsen te werven
tijdens moeilijkere tijden

Hoe fondsen werven tijdens een moeilijkere periode?

Oorlog, inflatie, stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, (opnieuw) stijgende coronacijfers en stijgende belastingen. Je zou er zo ontmoedigt van worden. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Want kijk maar eens naar de coranacrisis.

Corona kreeg de fondsenwerving van goede doelen niet onder. Veel organisaties hebben tijdens de coronacrisis goede fondsenwervingsjaren gehad. Ook organisaties waarvan het werk niets met de pandemie te maken had.

Geven aan goede doelen blijkt relatief robuust te zijn, zelfs in moeilijke tijden.

Dit komt deels doordat donateurs over het algemeen ouder zijn. Zij hebben een vast pensioen en wat lagere kosten voor levensonderhoud; ‘jongeren’ worden vaker getroffen door economische neergang doordat banen verloren gaan. Lonen onder druk komen te staan.

En dit komt voor een ander deel omdat mensen op zoek zijn naar controle in deze onzekere tijden.

En één manier waarmee ze dat doen, en dat is door aan goede doelen te geven. Daarmee kunnen zij een beetje controle uitoefenen over de problemen in de wereld. Door een gift te doen voor wat zij belangrijk vinden, maken ze de wereld een beetje beter.

9 tips voor fondsenwervers om
fondsen te werven tijdens een moeilijkere periode:

1) Jouw donateur geeft om iets dat hij/zij/die belangrijk vindt

Dat betekent dat  ̶  jouw donateur  ̶  zijn/haar/hun prioriteiten al lang geleden heeft bepaald. Al voordat ze/hij/die aan jouw organisatie begon te geven. En al voor deze crisis.

De pandemie heeft de omstandigheden veranderd, maar niet haar prioriteiten.

2) Erken hun situatie en vertaal waarm zij belangrijk zijn

Natuurlijk. Dit is een onzekere tijd. Voor jouw organisatie. En ook voor jouw donateurs. Door dat te benoemen laat je zien dat je hun begrijpt. Dat kan bijvoorbeeld via deze manier:

Beste <naam>,

 Je kunt er niet omheen. Onze wereld lijkt op dit moment soms een donkere plek. Oorlog die lang gaat duren, record inflatie, acute stikstofcrisis, geannuleerde vakanties, stijgende coronacijfers en stijgende prijzen. Een mens zou er moedeloos van worden. Je hebt het gevoel dat je alle controle kwijt bent.

Toch voel ik mij ook hoopvol. Wilt u weten waarom?
Omdat ik weet dat ik altijd kan rekenen op compassievolle mensen zoals u. En dat is ongelooflijk waardevol. ….

Na je geefomproep:

“Natuurlijk, als het nu niet het goede moment is voor u om een gift te doen, begrijp ik dat helemaal. De stijgende kosten van voedsel en gas treffen ons allemaal op dit moment. Maar als u wel in staat bent om iemand in nood te helpen, wilt u dan steunen vandaag?
Ik ben zo blij dat ik goede mensen zoals u ken.”

3) Het gaat (meer dan ooit) om hun impact – niet die van jou

Het is meer dan ooit belangrijk dat je aan jouw (potentiële) donateurs laat zien dat ze via hun giften echt een impact maken.  Dat ze met hun giften iets kunnen doen in deze onzekere wereld. Dat ze via hun gift goed kunnen doen voor wat zij belangrijk vinden.

4) Laat de beslissing om te geven bij jouw donateurs liggen

De huidige stijging van de kosten voor levensonderhoud hebben natuurlijk ook gevolgen voor je donateurs. En dat betekent dat ze wat vaker keuzes moeten maken. Op het eerste gezicht lijkt het niet logisch dat je donateurs je geld geven dat ze zelf zo hard nodig hebben. Een veelgehoord argument is dan ook:

“Hoe kan ik op dit moment aan mijn donateurs een donatie vragen? Ze hebben andere dingen aan hun hoofd. Ze hebben het zelf moeilijk. Laat ik ze maar even niet lastigvallen met een donatieverzoek…”

Maar, dit is de verkeerde gedachte. Deze kan je beter omdraaien. Leg de beslissing bij jouw donateurs. Zij zijn zelf wel instaat om te bepalen of ze meer, minder of niet kunnen geven. Nooit een verzoek sturen, betekent zeker helemaal geen inkomsten.

5) Richt je op je waardevolle donateurs

Het is verstandig om je aandacht wat meer te richten op de waarde van donors en minder op de kwantiteit/respons. Het zijn je beste donateurs die bij je zullen blijven in moeilijkere tijden.

6) Pas op dat je donateurs niet wegschrijft als ‘gestopte donateurs’

Misschien is hun situatie wel zoals volgt: ik wil wel blijven geven, maar het lukt nu gewoon even niet. Zodra het weer kan, ben ik er weer.

7) Blijf in beeld, ook al geven ze minder of minder vaak

Wat we hebben geleerd van de coronacrisis, is dat stichtingen die hun handen in de lucht gooiden en stopten met het mailen van hun donateurs, degenen waren die stopten met het vinden van nieuwe donateurs. Zij hadden het moeilijk om weer op gang te komen.

Stichtingen die:

  • bleven communiceren met hun donateurs,
  • zich richtten op het maken van sterkere donoraanbiedingen,
  • hun aanbod herstructureerden voor donateurs die het moeilijker hadden,
  • hard werkten om nieuwe donateurs te (blijven) bereiken,

kwamen er zelfs sterker uit, en waren in staat om te groeien en de wereld te veranderen.

8) Test met geefladders om meer fondsen te werven

Het doel moet zijn om de donateur tijdens deze crisis erbij te houden i.p.v. die gemiddelde donatie vast te houden.

Test met je geefladders. Dat kan overigens twee kanten op gaan. Want er zijn ook donateurs die minder getroffen worden door de crisis. En die willen misschien wel meer geven omdat ze snappen dat de situatie van jouw organisatie moeilijk is. Mensen willen helpen.

9) Promoot andere manieren om fondsen te werven, die niet nu meteen  pijn doen in de portemonnee

Sommige donateurs zullen echt minder kunnen geven. Dit is het moment om ze te laten zien dat ze ook op andere manieren betrokken kunnen blijven via:

  • Legaten
  • Jaarmachtiging met terugbel-belofte
  • Donatie verdeeld over drie maanden (met automatische stop)

Fondsen werven Fondsen Werven Fondsen Werven

Wat zijn de volgende stappen voor jouw fondsenwerving?

Heb je ondertussen een beter beeld gekregen hoe je tijdens een moeilijkere periode toch nog fondsen kan werven? Benieuwd hoe Mindwize jouw organisatie hier in kan ondersteunen?  Voor meer informatie over diverse fondsenwervingsmogelijkheden, stuur je best een mail naar info@mindwize.be.