Efficiënt leadgeneratie toepassen voor je fondsenwerving

Veel goede doelen laten de kansen van online leadgeneratie liggen in hun fondsenwerving

Online leadgeneratie, het wordt ook steeds populairder onder fondsenwervers. Wij vinden dit fantastisch! Deze nieuwe manier van fondsenwerving biedt veel kansen. De essentie? Mensen betrekken bij je goede doel en trouwe donateurs van hen maken. Jammer genoeg maken veel goede doelen nog geen gebruik van alle kansen die leadgeneratie biedt.

Download brochure online leadgeneratie

Leadgeneratie voor goede doelen

Vandaag bekijk je een video op Facebook over dierenleed. Morgen zie je een advertentie van een goed doel voor dierenrechten om een petitie te tekenen, brochure te downloaden of een quiz te doen – iets waarmee de organisatie aan jouw contactgegevens kan komen. Hiermee ben jij een lead geworden. Het goede doel kan jou bereiken. Met een vraag, een aanbod of een dienst.

Leer van drie succesvolle praktijkvoorbeelden over leadgeneratie:

Praktijkvoorbeeld 1: Greenpeace: petitie als teken van betrokkenheid

Organisaties kunnen hun achterban en community betrekken via een petitie. Dit is het doel van je online campagne. Daarom is in gesprek blijven met je community zeer belangrijk. En nee, dit doe je niet door push-berichten en communicatiemiddelen. De gouden weg zijn de onderste methoden:

  • Vragen om deel te nemen aan een korte enquête
  • Mogelijkheid geven om je te bellen
  • uitnodigen voor een event

Een petitie is een teken van betrokkenheid. Zo betrek je jouw community samen met het gezamenlijke doel. Hierna kan je een donatie vragen aan jouw community.

Praktijkvoorbeeld 2: Trombosestichting: bied iets van waarde

Een andere manier om je publiek te betrekken, is door waarde aan te bieden. De betrokkenheid kan groeien door het aanvragen van een pas, of door een brochure te downloaden die meer informatie geeft over het thema waar je als organisatie op focust. Daarnaast zijn mogelijkheden tot bestellingen van gratis items zeker een must. Het inschrijven voor de nieuwsbrief is ook een gouden weg om je community te verbinden met je organisatie.

Wanneer de betrokkenheid groeit, wordt de weg vrij gemaakt voor een succesvolle fondsenwerving. Maar hoe bouw je een goede online campagne op? Voor onze klanten lanceren wij 2-stappen campagnes:

  • Stap 1: Online enquête via Facebook verspreiden om je community uit te breiden.
  • Stap 2: Mensen die hierop reageren worden geconverteerd tot donateurs. Dit kan door donaties te vragen via telefoon of via een e-mail donor journey.

De hoogste conversie vindt plaats tijdens de eerste week na het invullen van een enquête, petitie,… Veel fondsenwervers focussen op deze eerste conversie-periode. Maar veel te weinig fondsenwervers kijken naar water mogelijk is op de lange termijn.

Praktijkvoorbeeld 3: Bush heritage: Het effect duurt langer dan je denkt

Sinds maart 2016 had Mindwize verschillende enquêtes en quizzen over Australische dieren op de website staan. Dit had een geweldig respons: deelnemers werden binnen een periode van slechts 6 weken via telefoon en e-mail donateur. Maar wat gebeurde er na die 6 weken? Hiervoor keken we naar de resultaten van een groep mensen die naar aanleiding van de enquête donateur waren geworden. We berekenden hoeveel tijd er zat tussen het invullen van de enquête en de eerste donatie.

De resultaten waren fascinerend! 

Tot zelfs 100 weken na het invullen van de enquête besloten mensen nog maandelijks te gaan doneren. Dit laat zien hoeveel potentieel een lange termijn heeft van een online achterban. Het bewijst de waarde van een betrokken doelgroep.

Whitepaper: Zo zet jij leadgeneratie effectief in

Neem niet de verkeerde beslissing om mensen die niet doneren te behandelen als ‘marketingmateriaal’.
Neem hen niet slechts mee in je nieuwsbrief een paar keer per jaar, maar blijf hen betrekken. Laat je waardevolle online gemeenschap groeien.

Zie hen als deelnemers van je betrokken doelgroep, die in de toekomst waarschijnlijk gaan doneren – als je hen betrokken houdt. Laat deze kans niet liggen!

Ben je benieuwd naar de concrete praktijkvoorbeelden ? Download hier de brochure over leadgeneratie.

Download brochure online leadgeneratie

Meer weten over fondsenwering en online leadgeneratie?
Neem contact op met onze medewekers.

Neem dan contact op via info@mindwize.be of bel +32 (0) 471 90 34 05 en ontdek zo snel mogelijk de mogelijkheden voor jouw fondsenwerving.

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.

Heb je vragen? Neem contact met ons op!