Wat komt er allemaal bij kijken bij een belcampagne voor fondsenwerving?

De eerste stap is nagaan welke contacten je hebt. Hoe zijn deze in jouw bestand gekomen? Bij een specifieke actie of event? De contacten kunnen verschillende leeftijden hebben, maar ook interesses.

Donateurspiramide van fondsenwerving

De insteek van je belcampagne hangt af van het profiel van die contacten: waar bevinden ze zich in de donateurspiramide? Op basis van de specifieke doelgroep die je selecteert, maken we het belscript op. Let wel op: elk gesprek moet zo natuurlijk mogelijk worden uitgevoerd. De callagents van Mindwize zijn speciaal opgeleid en worden doorheen dit proces gecoacht.

Welke soorten donateurs zitten in de donateurspiramide? De piramide toont ons de verschillende stadia die een contact kan doorlopen gedurende periode hij of zij jouw organisatie ondersteunt. Deze stadia kunnen worden gekoppeld aan jouw mogelijke verschillende telemarketingcampagnes.

Hoe lager het niveau van de piramide, hoe meer mensen hier nog in zitten. Dit zijn de donateurs met lagere waarden. Maar hoe hoger je gaat, hoe meer waarde je zal krijgen van jouw donateurs. Deze zijn met het minste aantal, maar wel met de grootste waarden.

Hier zie je de verschillende donateurs:

Potentiële donateurs

Aan de onderkant van de piramide staan de potentiële donoren. Dit zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw organisatie. Misschien volgen ze de activiteiten van je organisatie op sociale media of hebben ze al een brochure gedownload. Maar ze hebben nog geen donatie gedaan.

Nieuwe donateurs

Dit zijn donoren die vroeger potentiële donoren waren, die op een dag dachten: “Wel, ik volg deze organisatie al een tijdje en ik vind de initiatieven die zij nemen goed.”

“Ik zal ze steunen via mijn eerste donatie.” Natuurlijk zijn er ook andere mensen die een duwtje in de rug nodig hebben om te beseffen dat ze jouw organisatie toch wel willen steunen. Dit kan door te vragen naar een donatie. Een ramp in het nieuws zorgt ook voor meer aandacht voor fondsenwerving. Gebruik dit wijs.

Multi donateurs

Deze donoren hebben al vaker donaties gedaan aan jouw organisatie.

Structurele donateurs

Deze mensen hebben al een bestaand mandaat en schenken via domiciliëring of permanente opdracht. Daarom worden ze frequente donoren genoemd. En je kan ze zelfs na enige tijd bellen voor een upgrade-campagne of hen vragen hun donatiewaarde te verhogen.

Grote donateurs

Dit zijn de mensen die grote bedragen schenken, bijvoorbeeld 500 euro. Maar er zijn ook de ‘middle donors’, een vaak vergeten groep. Zij geven iets meer dan de gewone donateur, maar net iets minder dan de echt grote donateur.

Wij raden organisaties aan om de grote donateurs persoonlijke aandacht te geven. Bel ze persoonlijk, bedank ze, maak een praatje met ze, ze zullen het zeker op prijs stellen.

Het gebeurt vaak dat zij hun bedrag na een paar dagen of maanden verhogen via telemarketing acties en direct mailings. Dit omdat zij het gesprek op een positieve en persoonlijke manier hebben ervaren en de vraag om te verhogen naar boven komt.

Jij kent je donateurs altijd veel beter dan de agents dat doen.

Nalatenschappen

Dit zijn mensen die niet meer doen dan je organisatie nu en dan of maandelijks te steunen. Ze geven zoveel om je organisatie, dat ze bereid zijn om je organisatie in hun testament op te nemen. Zo kunnen ze ervoor kunnen zorgen dat de organisatie haar activiteiten kan voorzetten. Mensen weten vaak niet hoe ze een testament moeten opmaken. Soms weten zij niet eens dat zij hun favoriete liefdadigheidsinstelling in hun testament kunnen opnemen.

Wanneer supporters al interesse hebben getoond in nalatenschappen, bijvoorbeeld door het aanvragen van een legatenbrochure, kan je als organisatie hierop inspelen via telefonische opvolging.

Uit onze ervaring weten we dat er bruikbare informatie naar boven komt. Dit is het gevolg van een vriendelijk en integer gesprek. Mensen geven aan dat ze om de legatenbrochure hebben gevraagd, dat ze een deskundige willen spreken, dat ze belangstelling hebben om jouw organisatie in hun testament op te nemen… Kortom nuttige informatie die je kan gebruiken om te bepalen hoe geïnteresseerd iemand is in nalaten aan jouw organisatie.

Doelstelling per fase

Per fase is er dus een andere doelstelling binnenin fondsenwerving. Ga daarom eens goed kijken welke doelgroep je wilt uitbreiden en met welke doelstelling je aan de slag wilt gaan.

Ben je benieuwd hoe een script tot stand komt bij een bepaalde campagne? Lees hier verder de belmethode van Socialcall.

Ontdek de belmethode van Socialcall

Meer weten over fondsenwering en telemarketing?
Neem contact op met onze medewekers.

Neem contact op met Liesbeth via liesbeth@mindwize.be of bel +32474808101  en ontdek zo snel mogelijk de mogelijkheden voor jouw fondsenwerving.

Meer fondsenwervings-blogs

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.

Heb je vragen? Neem contact met ons op!